Dit zijn volgens Strava de opvallendste trends van 2024

Strava heeft deze week zijn 'Year in Sport Trend Report' gepubliceerd. Daarin belicht de populairste bewegings-app ter wereld de opvallendste trends van het (bijna) afgelopen (hardloop)jaar.

Met 135 miljoen actieve gebruikers in meer dan 190 landen en miljarden aan gelogde activiteitsgegevens beschikt Strava over gigantisch veel interessante data voor zijn Year in Sport Trend Report. Al deze trainings- en wedstrijddata combineerde Strava bovendien ook nog eens met gegevens die het verzamelde via een enquête die werd afgenomen bij 5000 gebruikers én niet-gebruikers van het platform.

Dit zijn enkele van de meest opvallende bevindingen:
  • We lopen graag in groep: het aantal geregistreerde runs in gezelschap (running crews, atletiekclubs, …) is met 59% toegenomen in 2024.
  • Liever daten tijdens het sporten dan op café: 58% van de respondenten van de enquête zegt nieuwe vrienden te hebben gemaakt via zijn of haar loopgroep en bijna 20% van de jongeren is op date gegaan met iemand die ze via het sporten ontmoet hebben. De interesse om met iemand te gaan daten tijdens het sporten is vier keer groter dan dat op café te doen.
  • Meer kilometers in groep: 40% gemiddelde toename in activiteitsduur (hardlopen, fietsen, wandelen) als je dit met meer dan tien personen doet in vergelijking met wanneer je alleen sport.
  • Toename van kortere trainingen: meer dan een vijfde van alle trainingen waren heel korte trainingen van minder dan 20 minuten.
  • Herstel is een prioriteit: hardlopers die trainden voor een marathon lasten meer rust- en actieve hersteldagen in. 51% van de dagen in de 16 weken voor de race waren rustdagen in 2024.
  • Stoppen om te socializen: tijdns groepsactiviteiten werd er drie keer meer rust genomen dan tijdens solotochten, wat volgens Strava betekent dat er tijd wordt gemaakt om tussendoor te socializen.
  • Nieuwe sporten ontdekken: trainen met gewichten was de snelst groeiende sport bij vrouwen in 2024 met een groei van 25% in uploads. Het aandeel mannen dat yoga of pilates uploadde, steeg met 15%.
  • Populairste sporthorloge: 5 km-lopers kozen meestal voor een Apple Watch, terwijl de Garmin Forerunner populairder is voor langere afstanden.
  • Meer carbon: de zogenaamde superschoenen met carbon vinden ingang bij een breder publiek; dit jaar was er een stijging in gebruik van 14% op jaarbasis, op alle afstanden.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?