Gezondheid

Zo verlicht je je vermoeide benen

De warmte, een zware trainingssessie, lang rechtop staan of net te lang stilzitten… Al deze zaken kunnen zware benen veroorzaken. Deze vier remedies verlichten de pijn en stijfheid.
Wetenschappers van de universiteit van Tel Aviv hebben vastgesteld dat een verhoogde blootstelling aan uv-licht leidt tot een verhoogde calorieopname. Of met andere woorden: meer zonlicht doet meer eten. Maar gek genoeg is dit alleen zo bij mannen, niet bij vrouwen.
Trek je geregeld je sportschoenen aan, om zo je voedingskeuzes te ‘verantwoorden’ en te eten wat je maar wil? Helaas: uit recent onderzoek blijkt dat je ongezonde voedingsgewoonten niet kan compenseren met lichaamsbeweging en dus kan ‘wegsporten’. Ook andersom geldt dit: gezond eten, maar inactief zijn kan het risico op bepaalde types kanker weliswaar beperken, maar verandert niets aan het sterfterisico van cardiovasculaire ziektes of andere doodsoorzaken.
Bij veel hardlopers is de zomerperiode het moment dat ze wat verslappen. Dat is ook te zien in het aantal trainingen dat met de populaire Hardlopen met Evy app wordt geregistreerd: in de lente stijgt het het aantal trainingen, maar dat trainingsvolume daalt zodra de zomervakantie begint. Hoe blijf je gemotiveerd en fit wanneer de temperaturen omhoogschieten?
De gevaarlijke combinatie van excessief sporten en een te lage energie-inname.
Warm weer betekent onvermijdelijk... veel zweten! Met deze hydratatietips én eenvoudige formule om je zweetverlies te meten, weet je hoeveel je moet bijdrinken.
Na een rondje hardlopen in de zomerzon kom je helemaal bezweet thuis. De douchestraal warmt zich al op ... Of pak je een ijskoude douche?