Magazine

De juiste trainingsaanpak in herfst en winter

Het gure weer en de koude temperaturen zijn het ideale ‘excuus’ om wat meer binnen te blijven. Het kan geen kwaad om in de donkerste dagen van het jaar eens een intervaltraining te skippen, maar hoe kan je de extra vrije tijd efficiënt gebruiken? Aron Verhaeghe, coach bij Energy Lab, legt uit hoe je best traint in de winter en een goede basis legt voor een sterk voorjaar.
Sporthorloges, armbanden, ringen, … De zogenaamde ‘wearables’ zijn inmiddels in alle vormen, kleuren en prijsklassen verkrijgbaar. Bovendien worden ze steeds accurater en hebben ze vaak een uitgebreid spectrum aan extra mogelijkheden en technische snufjes. Van hartritmevariabiliteit tot hersteltijd: welke extra tools zijn écht nuttig en hoe zit het me de accuraatheid van die extra functies? Ward Vande Capelle, coach bij Energy Lab, testte de Garmin fenix 6, Whoop en Polar Grit X Pro en deelt zijn ervaringen.
We kennen Marianne Timmer (48) vooral van beelden van vroeger waarop ze op het ijs voorbijflitst. Tegenwoordig heeft de drievoudig olympisch kampioene niet zo vaak meer de schaatsen aan, maar loopt ze drie tot vier keer per week hard. Ze beschouwt lopen als een vorm van mediteren. “Ik kom altijd met andere ideeën thuis dan waarmee ik vertrok.”
Stretchen, een verkwikkende (wissel)douche nemen, misschien nog even foamrollen en je bent al aardig goed bezig om te herstellen van je sportsessie. Maar wist je dat ook voeding een belangrijke rol kan spelen bij je herstel? En dan hebben we het niet enkel over die recuperatieshake na het lopen. Diëtiste en orthomoleculair experte Marieke de Groot vertelt ons over de rol van ontstekingen, een gezond darmmicrobioom en het belang ervan voor een beter herstel.
De Comrades Marathon is de oudste en qua deelnemersveld de grootste ultramarathon ter wereld. Het is ook een van de zwaarste. Het parcours in de Zuid-Afrikaanse provincie KwaZulu-Natal is bijna 90 km lang en laat de lopers meanderen door de prachtige vallei van de duizend heuvels tussen Pietermaritzburg en Durban. Lopers hebben 12 uur de tijd om deze ultra te volbrengen. Henk Guise (58) deed dit jaar voor de zevende keer mee en deelt met RunningNL zijn ervaringen met deze mythische loop.
Inwoners uit Scandinavische landen zijn vaker gelukkiger dan wij uit de Lage Landen, zelfs als ze minder daglicht dan wij te zien krijgen. Wat is hun geheim en wat kunnen we van hen leren om zelf mentaal sterker de winter te trotseren en ons gelukkiger te voelen?
Je kracht, snelheid en flexibiliteit verbeteren én al je lichaamsbewegingen onder controle houden. Een goede ‘proprioceptie’ of ‘positiezin’ maakt van jou een efficiëntere loper en verkleint het risico op blessures. Wij leggen in detail uit wat proprioceptie exact is en hoe je dit ‘zesde zintuig’ kan trainen.
Een parcours van bijna 400 km met onderweg 15 beklimmingen naar bergtoppen boven de 2000 meter. Dat is kort samengevat wat 140 lopers uit 25 landen eind juli kregen voorgeschoteld tijdens de allereerste editie van Crossing Switzerland. Onze man stond aan de start in Vaduz, maar hield hij het ook vol tot aan de finish in Montreux?
Tijdens de zomer heb je je looptrainingen misschien wat laten slabakken. Op reis was het te warm, thuis was er de zorg voor de kinderen of had je gewoon nood aan even helemaal niets doen. Jezelf na de zomer een schop onder je kont geven om de looptrainingen te hernemen, is niet altijd evident als de agenda volloopt met werk en sociale verplichtingen. Met deze zeven tips van Energy Lab-coach Thijs Dekiere raak je al een aardig eind op weg om opnieuw routine te kweken in je loopschema.
Met een bronzen medaille op het WK atletiek in Eugene bevestigde Bashir Abdi dat hij een van ’s werelds beste marathonlopers is. Toch blijft de 33-jarige Belg bescheiden en toegankelijk. Voor RunningNL maakte hij in volle voorbereiding op de sterk bezette marathon van Londen graag tijd vrij voor een gesprek over zijn passie voor de loopsport. “Als ik op een dag stop met competitiesport, zal ik blijven lopen. Het is mijn sleutel om diep in mijn hersenen te komen.”