Training

Voordelen en praktische tips voor jouw wekelijkse duurloop

Iedere hardloper heeft baat bij een duurloop, of je nu traint voor een vijf kilometer of een marathon. Maar waarom is deze trainingsvorm zo belangrijk? En hoe haal je er de meeste voordelen uit?
Iedere hardloper raakt weleens buiten adem. Zeker beginners of mensen die opnieuw beginnen met hardlopen na een blessure. Maar natuurlijk ook gevorderde lopers die een pittige trainingen doen. Buiten adem raken is meestal het gevolg van een verhoogde intensiteit, waarbij je lichaam aan de hogere eisen van het lopen probeert te voldoen. Maar wat kan je doen om minder snel in ademnood te komen?
Vaak wordt gedacht dat je voornamelijk spieren opbouwt via krachttraining, maar je kan ook spieren opbouwen met het juiste hardloop- en voedingsschema.
5 kilometer is voor veel lopers een haalbare afstand. Hieronder vind je vier tips om je toptijd op de 5.000 meter te verbeteren.
Soms is het een beter om een hardlooptraining over te slaan. Als je dat doet op basis van een van deze redenen, dan hoef je jezelf niet schuldig te voelen.
Als beginnende loper krijg je ongetwijfeld te maken met een aantal hordes. In dit artikel lees je de meest voorkomende én hoe je ermee om moet gaan.
Het maakt ons echt niets uit wat andere mensen denken als we aan het hardlopen zijn. Of toch wel? Wie zijn oren en ogen goed open houdt, ziet regelmatig verdachte dingen. Alles om de vermoeidheid te verbergen en zo een goed figuur te slaan.
Hardlopen op de weg of in de natuur? Dit is waarom je vaker de natuur moet opzoeken.
Weinig tijd? Dat is geen excuus meer. Deze simpele en doeltreffende work-out kost je slechts 11 minuten.
Bij de finish stopt de tijd, maar daar begint je herstel. Met deze tips versnel je het herstelproces na een wedstrijd.
Soms zit de oplossing in eenvoudige dingen ...
Vrouwen zijn beter in staat om hun marathon te lopen op een gelijkmatig tempo, waardoor ze een kleiner verval kennen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek waarbij ruim 2 miljoen marathontijden van mannen en vrouwen werden geanalyseerd.
Voel jij je slap of zwakjes na een loopsessie? Dat kan verschillende oorzaken hebben: een verkeerde ademhalingstechniek, slechte drink- en voedingsgewoonten, de trainingsopbouw of onvoldoende rust tussen je loopsessies. Deze tips helpen.
Bij crosstraining wissel je het hardlopen af met andere sport. Dat kan je veel voordelen opleveren. Het helpt tegen blessures en je conditie gaat erop vooruit, maar dan moet je wel goed en verantwoord aanpakken.
Tijdens een marathon moet je niet alleen over een goede conditie beschikken. Ook in het hoofd moet het goed zitten. Deze tips kunnen daarbij helpen.