Training

Hiken is ideale crosstraining voor hardlopers: dit is waarom

Meer kracht vanuit je core, sterkere spieren en een handige manier om meer kilometers te maken zijn slechts enkele voordelen van hiken.
In de rubriek runfluencers in het RunningNL magazine presenteren we telkens inspirerende Instagrammers uit de hardloopwereld. Deze keer Manon Schutter (41). Op haar account @manon_runs gunt ze je een blik op de avontuurlijke manier waarop zij hardlopen beleeft.
Zo maak je jouw hardlooptraining leuker én makkelijker. Zelfs als geen zin hebt om eraan te beginnen.
RunningNL slaat de handen in elkaar met LIFT, het online videoplatform dat ontwikkeld is door fysiotherapeuten. LIFT biedt tal van tips en tricks over hoe je mobiliteit kan verbeteren en zo ook hardloopblessures kan behandelen én voorkomen. De video's van ‘LIFT YOUR RUN’ worden begeleid door Belgisch profatleet, Michael Somers.
Irene Kinnegim (48) uit Voorschoten behoort tot de absolute top van de Nederlandse ultralopers. Zo liep ze in de afgelopen jaren met 232 kilometer een Nederlands record 24 uur hardlopen en rende ze in recordtijd het beroemde 498 kilometer lange Pieterpad van Pieterburen in Groningen naar de Sint Pietersberg in Limburg. Wie is Irene en waar haalt ze de motivatie vandaan om deze monsterafstanden succesvol te finishen?
In het RunningNL magazine wordt elke editie een inspireerde Instagrammer uitgelicht. In de laatste uitgave was dat Sunny Schippers (41), op Instagram bekend onder de naam @mistermarathon. Op weg naar zijn honderdste marathon kwam zijn boek Marathon Memoires uit. Het bleken vooral zoektochten. Naar liefde, maar ook naar de herinneringen aan zijn vader. "De marathon kan je zoveel brengen, dat wil ik er maar mee zeggen."
Je kunt duizenden verschillende trainingen vinden, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Maar deze drie type trainingen horen in ieder geval op jouw lijstje te staan. Waarom? Dan lees je in dit artikel.
Grillige bergtoppen, uitgestrekte vlaktes, bruisende steden, idyllische baaitjes en nationale parken vol wilde dieren: Zuid-Afrika heeft het allemaal. De beste manier om zo’n divers land te ontdekken? Autootje huren, loopschoenen in de koffer en elke dag al lopend op verkenning gaan. Het ultieme avontuur. Het land van The Big Five aan de hand van vijf unieke loopspots. Ga je mee? Baie pret gewaarborg!
Lopers die op de fiets springen of fietsers die de loopschoenen aantrekken. Beide sporten worden wel vaker gecombineerd, zeker nu de zon wat harder schijnt en de dagen langer worden. Maar hoe pak je dat nu het best aan en wat zijn de voordelen? Triatleet en expert Frederik Van Lierde is overtuigd: “Een paar uur fietsen is ideaal voor het actieve herstel en de mentale weerbaarheid."
Veel lopers hebben een haat-liefdeverhouding met lange duurlopen. Soms resulteren die trainingen in een runner’s high, soms lopen ze voor geen meter. In dat laatste geval is een beetje afleiding onderweg meer dan welkom. Daarom zetten we voor jou tien trucjes op een rij waarmee je je volgende lange aangenamer maakt.
Het is nog best een uitdaging om in het vlakke Nederland aan hoogtemeters te komen. Maar met een beetje creativiteit kun je al ver komen. Viaducten, bruggen, dijken, oude vuilnisbelten, een trappenhuis in de flat om de hoek; ze kunnen je benen flink laten branden. Voor deze trainingstips heb je niet meer nodig dan je hardloopschoenen, een trainingsplek met enige stijging en in één tip een weerstandselastiek. De duur van de training bepaal je zelf: werk met een bepaalde tijd, een aantal hoogtemeters dat je wilt behalen, het aantal sets dat je wilt doen of je maximale hartslag.
Nog een paar dagen en dan is De Mooiste daar! De NN Marathon Rotterdam is de voorjaarsklassieker onder de Nederlandse marathons en zondag 16 april 2023 staat bij veel lopers al maandenlang rood omcirkeld in de agenda.
Sander Tuinhof is bezig aan een bijzondere reeks, een zogeheten runstreak. Hij loopt inmiddels al 823 dagen achter elkaar minimaal 1,6 km (1 mijl) hard. Soms zelfs midden in de nacht. “De meeste mensen verklaren me voor gek, maar ze vinden het wel tof dat ik het zolang volhoud.”
Met dit handige afvinklijstje vertrek je goed voorbereid op je lange duurloop!
Hardlopen zorgt dat je uit je piekermodus raakt, maar je gedachten staan nooit helemaal ‘uit’. Waar denk jij aan tijdens je duurloop? Grote kans dat je na je training al niet meer weet waar je aan dacht. Amerikaanse wetenschappers hebben toch geprobeerd te achterhalen waar hardlopers aan denken tijdens het hardlopen. Wat blijkt? Duurlopers denken vooral aan hoe zwaar het lopen is.