Gezondheid

Voormalig RunningNL-covermodel Sander Hoogendoorn is bijna halverwege Dry Runuary

Een groot deel zit er al op. Radiopresentator Sander Hoogendoorn startte op 1 januari met zijn initiatief Dry Runuary. Hoogendoorn drinkt in januari geen alcohol en gaat iedere dag hardlopen. Maar dat doet hij niet alleen voor zichzelf, hij probeert zoveel mogelijk mensen te motiveren mee te doen. Ben je nog niet aangehaakt? Je kunt nog ieder moment instappen.
Deze vier stappen helpen je om doelgericht een gewoonte te maken van je goede (hardloop)voornemens.
December is de maand van het maken van goede voornemens. Na een maand van feestelijke maaltijden en alcohol kiezen veel mensen er voor om het nieuwe jaar nuchter in te gaan en deel te nemen aan Dry January. Ontdek wat een maand zonder alcohol doet. Als hardloper zul je de voordelen van een alcoholvrije maand zeker ervaren.
Wil je wat overtollige kilo’s kwijt? Dan is het handig om rekening te houden met het tijdstip waarop je sport. Een recente studie, gepubliceerd in het wetenshapstijdschrift Obesity, toont aan dat mensen die tussen 7 en 9 uur ’s ochtends sporten een kleinere taille-omtrek en lager BMI hebben dan zij die ’s middags of ’s avonds sporten.
Wat zijn de beweeggewoontes en trends van de afgelopen twaalf maanden? Polar geeft met het rapport '2023: Reflected' inzicht in hoe we met z'n allen in 2023 hebben bewogen, getraind én geslapen.
Wist je dat één week niet bewegen hetzelfde effect op je mentale welbevinden heeft als een week slaaptekort? Het goede nieuws? Slechts 15 minuten en 9 seconden bewegen is voldoende om een mentale boost te krijgen.
Het is een loodzware uitdaging. In 2024 gaat Hilde Dosogne (54) elke dag een marathon lopen. Samen met coach en marathonman Stefaan Engels, die zelf 1001 marathons aflegde, begint ze binnenkort aan haar uitzonderlijke wereldrecordpoging. Een interview over dromen, wonden uit het verleden en een gezonde toekomst. "Als je iets kiest wat je graag doet en waar je voor gaat, dan zal je altijd succesvol zijn."
Dit is volgens onderzoek de ideale leeftijd om je beste marathon te lopen.
De najaarsdip is een bekend en gevreesd fenomeen onder sporters. De dagen worden korter, je energieniveau krimpt (net als de temperaturen) richting het vriespunt en je voelt je van top tot teen moe. Zeker niets abnormaals, maar onverschrokken blijven doortrainen is in dat geval ook niet meteen een goed idee. Energy Lab-coach Dietmar Ledegen: “Die typische najaarsvermoeidheid is misschien wel het signaal van je lichaam dat je er gewoon even aan moet toegeven.”
De donkere dagen en het koudere weer zijn voor de meesten niet bepaald bevorderlijk voor de gemoedstand. We voelen ons sneller geïrriteerd, hebben minder energie, we voelen ons vermoeid en kruipen het liefst weg onder een dekentje op de bank. Hoe komen we door die herfstdip heen?
Tijdens het hardlopen ervaar ik soms na ongeveer 20 minuten kramp in mijn kuit. Dit gebeurt willekeurig, soms aan de linkerkant en soms aan de rechterkant. Dit komt niet altijd voor, want er zijn periodes van enkele weken waarin alles goed gaat. Maar daarna zijn er weer weken waarin ik niet kan hardlopen vanwege de kramp. Mijn basisconditie is goed, ik drink goed voorafgaand aan mijn runs en ik heb onlangs nieuwe hardloopschoenen aangeschaft. Hoe kan dat?
RunningNL en Markteffect wilden met een marktonderzoek meer inzicht krijgen in de beweegredenen van hardlopers. In augustus van dit jaar nam een representatieve groep van 400 Nederlandse hardlopers deel aan een online onderzoek. “We weten nu bijvoorbeeld waarom mensen hardlopen, waar ze dat het liefste doen en hoe vaak ze deelnemen aan evenementen”, aldus onderzoeker Michael Petit van Markteffect. In dit artikel lees je de belangrijkste resultaten.
We brengen gemiddeld zo’n 9 tot 10 uur per dag zittend door. De kans is groot dat je een zittend bureau uitoefent, regelmatig in de file staat of ’s avonds op de bank ploft om even te ontspannen: we zitten onbewust wellicht meer dan we beseffen of willen.
Voor dit onderzoek werden 1500 vrouwen ondervraagd over hun sportbehagewoontes. Want hoe essentieel is nu eigenlijk een sportbeha?
Je vele trainingsuren hebben geloond: je finishte in de tijd die je wilde. Gefeliciteerd! Maar het stopt niet zodra je de finish bereikt. Dan begint de herstelfase. Met deze tips herstel je optimaal en haal je op de eerstvolgende training sneller opnieuw je niveau met het oog op een volgende wedstrijd.