Do’s en don’ts bij rekken en strekken van je spieren
Do’s en don’ts bij rekken en strekken van je spieren

Do’s en don’ts bij rekken en strekken van je spieren


Over het nut van rekken en strekken wordt al lang discussie gevoerd. De trainers en sportartsen van Energy Lab geven je daarom een aantal belangrijke do’s en don’ts bij het rekken van je spieren

Wat is rekken?

Rekken zorgt ervoor dat je leniger wordt en dat je spieren zich kunnen ontspannen. Wanneer je gedurende lange tijd een bepaalde houding aanhoudt of wanneer je een bepaalde handeling vaak moet uitvoeren, kan rekken helpen om je spieren te ontspannen. Doe dat zeker niet wanneer je spierpijn hebt. Dan doet het meer kwaad dan goed.

Mogelijke gevolgen van beperkte lenigheid

Te stijve hamstrings zetten bij het strekken van je been de kniepees onder druk, waardoor er een ontsteking op deze pees kan ontstaan. Stijve kuitspieren vormen dan weer een extra belasting op de achillespees. En als de iliotibiale band (de zijkant van de dijen) onvoldoende soepel is, kan dit leiden tot pijn aan de zijkant van je knie (het iliotibilale frictiesyndroom).

10 gouden tips

1. Rek je spieren alleen als ze voldoende opgewarmd zijn.
2. Ga nooit rekken na een zeer intensieve inspanning. Zware trainingen zorgen immers voor spiervermoeidheid en kunnen minuscule spierscheurtjes veroorzaken. Stretchen doet dan vaak meer kwaad dan goed.
3. Stretch altijd op een ontspannen en rustige manier.
4. Houd de rekoefeningen minimum 10 en maximum 30 seconden aan.
5. Rek minimum 1 keer en maximum 3 keer en voer de tijdsduur per herhaling op.
6. Rek tot je een spanning voelt. Let op: als je pijn voelt, ben je te krachtig aan het rekken.
7. Rek nooit verend!
8. Keer langzaam terug uit de rekkingpositie.
9. Stretch in een warme ruimte zodat je spieren niet afkoelen.
10. Vergeet niet te ademen tijdens het stretchen. Adem rustig en ritmisch.

Wat heb je nodig?

  • Je kan pas beginnen te rekken als je een opwarming hebt gedaan. Het best kies je voor een cardio-oefening: lopen, fietsen, op de crosstrainer
  • Trek gemakkelijke en losse sportkledij (afhankelijk van de temperatuur) en gepaste sportschoenen aan voor je opwarming en het rekken. Voor sommige oefeningen heb je je sportschoenen niet nodig.
  • Zorg voor een matje zodat je comfortabel genoeg ligt bij de oefeningen in lig. Bepaalde oefeningen worden uitgevoerd op een stoel of een verhoog. Als je beschikt over een fitbal, kan je deze ook gebruiken voor bepaalde oefeningen.

Bekijk een aantal rekoefeningen in deze video van Energy Lab: