Hardlopen tijdens het COVID-19 tijdperk

Hardlopen tijdens het COVID-19 tijdperk


Het coronavirus heeft een flinke impact op de samenleving en we blijven massaal thuis. Toch willen we als hardlopers ook wel even graag naar buiten een stukje lopen om tal van redenen. Je hoofd leegmaken, je conditie op peil houden of mogelijk heb je de neiging om vast te houden aan een schema. Maar wat is nu verstandig?

De deskundigen van Energylab hebben het voor je uitgezocht. Mag je gaan hardlopen? Jazeker, bewegen is zelfs goed. Maar neem hierbij wel een aantal dingen in acht.

Allereerst natuurlijk de opgelegde richtlijnen vanuit het RIVM. Ga alleen sporten als je je goed voelt. Dus absoluut niet bij klachten van verkoudheid of grieperigheid. Neem social distancing serieus en ga bij voorkeur alleen sporten. Mocht je wel samen met iemand gaan hardlopen, houd anderhalve meter afstand.

Daarnaast is het de vraag als je gaat hardlopen, wat mag je dan doen? Hoe intensief mag je training zijn? Daar is Energylab heel duidelijk over: 'Intensieve trainingen (specifieke intervaltrainingen) en lange duurtrainingen hebben een negatieve invloed op je weerstand. Onderzoek toont aan dat je weerstand gedurende 24 à 72 uur verlaagt na zware inspanningen. Dit verhoogt het risico op infecties.'

Energylab adviseert dan ook om rustige duurtrainingen te doen, waarbij je onder 75% van je maximale hartslag blijft. Voor lopers die in voorbereiding waren op een voorjaarsmarathon die nu is uitgesteld: schrap de hele lange duurlopen en kort ze in. Afhankelijk van je conditie kun je duurlopen van een uur tot anderhalf uur doen. Maar als anderhalf uur voor jou echt lang is, en je weet dat je daar normaal de rest van de dag last van hebt, ga dan zeker niet lange dan een uur. Want, nogmaals, lange duurtrainingen hebben een negatieve impact op onze weerstand.

Moet je intervaltrainingen schrappen? Nee, je mag intervaltrainingen blijven doen, ook mag je blokjes versnellen tijdens je duurloop. Draai de intensiteit hierbij iets omlaag. Ga absoluut niet diep je weerstand in maar loop op ritme. Maak er een speelse training van, geniet van het buiten zijn en kom met een goed gevoel thuis.

Meer weten? Lees hier het artikel van Energylab