Kiprun gaat de strijd aan met de grote jongens: ‘We willen een major brand worden’

Kiprun wil de komende jaren haar plek veroveren tussen de topmerken in de hardloopwereld. Het hardloopmerk van Decathlon presenteerde in Londen haar nieuwste carbonschoen en gaf tekst en uitleg over de Kiprun Pacer app en het 42 house in Kenia. RunningNL was erbij en maakte deze reportage. “We willen iedereen in de beste positie brengen om te blijven hardlopen.”

Dinsdagmiddag 16 april. Piccadilly Circus in London. Het is vijf dagen voor de London Marathon als het druk is op één van de bekendste pleinen van de Engelse hoofdstad. Het billboard aan de andere kant van de weg vertoont een video van de nieuwe Kiprun-hardloopschoen. Op het plein zelf staan zo’n vijftig atleten en mediamensen, zij zijn door Kiprun uitgenodigd om de mediadagen bij te wonen. Zij dragen niet geheel toevallig de KD 900 X LD, de nieuwste carbonschoen van het merk.

Major brand

Het treffen midden in Londen staat symbool voor de ambitie van Kiprun, het hardloopmerk van de Franse organisatie Decathlon. Voor het eerst lanceert het bedrijf haar nieuwste hardloopschoen buiten Frankrijk. “We willen een major brand worden”, zegt Anthony Dulieu, één dag later op de persconferentie. Hij is de Kiprun Leader. “Dus om in deze internationale stad te zijn in de week dat een major marathon plaatsvindt, staat symbool voor onze internationale ambitie. Wat die is? Ons wereldwijd nestelen tussen de vijf grootste hardloopmerken.”

Hardlopen langs The Theems

Als de laatste foto’s en video’s geschoten zijn, zetten we al hardlopend koers naar de Decathlon-winkel, zo’n 7 kilometer verderop. Het gaat soms zigzaggend tussen het winkelende publiek, maar als we eenmaal de Theems zijn overgestoken, vinden we een constante pas. Onderweg zien we de Tower of London, de Tower Bridge, een van de beroemdste bruggen ter wereld, en talloze gezellige Engelse Pubs. Maar we lopen door, oostwaarts richting een rustiger gedeelte. En de schoen? Die voelt comfortabel, is responsief en vooral licht. Ook het uiterlijk, met de paarse accenten en het logo op de neus van de schoen, valt in de smaak.

RunningNL-redacteur Robert Hesen in Londen.
KD 900 X LD

Om het verhaal van de Kiprun KD 900 X LD te begrijpen, moeten we terug naar maart 2022. De 37-jarige Fransman Yoann Kowal, de eerste Kiprun-atleet, liep de halve marathon van Lille in 1 uur en 2 minuten. Dat deed hij op de voorganger van de eerste carbonschoen van Kiprun, de KD900 X.

Maar Kowal, een voormalig midden-langeafstandloper, wilde meer. Hij vertelde het ontwikkelingsteam dat hij een toptijd op de marathon wilde neerzetten. Daar had hij een nóg betere schoen voor nodig. Zijn wensen? Zachter en lichter.  In slechts acht maanden, normaal gesproken duurt het ontwikkelproces zomaar 12 tot 16 maanden, had de Fransman zijn gewenste schoen.

Carbonplaat

De KD 900 X LD, ontworpen voor lopers die zich richten op de halve en hele marathon, weegt slechts 206 gram (in maat 42).  Dat is 10 procent lichter dan haar voorganger. De carbonplaat bij de voorvoet is iets hoger gezet. Daardoor is de responsiviteit hoger en hebben de lopers meer profijt van het foam.

VFoam Plus

En juist het foam maakt een belangrijk verschil. Die is zachter dan de voorganger en geeft daardoor meer comfort. Het nieuwe foam heeft een hoogte van 36,8 mm (achteraan) en 32,8 mm (vooraan). “Het doel was dat de foam meer demping en dus comfort geeft, maar tegelijkertijd haar responsiviteit verbetert”, vertelt de Belgische productmanager Matthias Valkeniers tijdens de presentatie. “Ik denk dat dat gelukt is. De schoen is daardoor zeer geschikt voor eenieder die een persoonlijke toptijd wil neerzetten op de lange afstand.”

De nieuwe KD 900 X LD
Tijdwinst

Om de kwaliteit van de schoen kracht bij te zetten, haalt Valkeniers twee onderzoeken aan. Als eerste liet hij de nieuwste versie vergelijken met het vorige model. De KD 900 X LD blijkt in haar running economy 1,5 procent verbeterd. “Als iemand een marathon loopt van 2:53:35 betekent dat een winst van 2 minuten en 4 seconden.”

Daarnaast liet het Kiprun-team haar nieuwste exemplaar testen bij een onafhankelijk laboratorium in Briancon. Het resultaat? Valkeniers: “Ze vonden geen significant verschil met de vijf populairste merken van dit moment. Het laat opnieuw zien dat we wel degelijk een specialist zijn in de hardloopwereld.” De Belg verwoordt het zelf als volgt: We are in the game with the great ones. “

Duurzaam

Waar vele carbonschoenen niet zo duurzaam zijn, kan deze schoen minimaal 300 kilometer mee. “Er zijn ook lopers die er 1.000 kilometer of meer mee lopen. Maar het is belangrijk om te zeggen dat we geen schoen ontworpen hebben die na één marathon in de prullenbak kan.”

Beste versie van zichzelf

Bij de persconferentie is de meerderheid Franstalig, maar de voertaal van de presentatie is Engels. Het zegt veel over de (internationale) ambities van het merk. “Wij willen het merk zijn dat het dichtst bij de hardloper staat en die het beste de behoeften van hen kent”, zegt Dulieu. “Ik durf zelfs te stellen dat we die soms beter weten dan onze klanten zelf. Uiteindelijk willen we iedereen in de beste positie brengen om te blijven hardlopen. Zo zorgen we ervoor dat mensen de beste versie van zichzelf kunnen zijn.”

Pacer App

Dat doet Kiprun niet alleen met haar hardloopschoenen en kleding. Ook in de begeleiding naar een evenement wil Kiprun de hardloper een duwtje in goede richting geven. Damien Mulliez legt uit waarom dat belangrijk is. “In de voorbereiding op een hardloopevenement voelen veel mensen zich eenzaam, in de zoektocht naar een passend trainingsschema en de nodige motivatie. Een ander feit: zo’n 50 procent van de hardlopers stopt in de voorbereiding vanwege blessures. Daarom de introductie van de Kiprun Pacer app, die in tegenstelling tot vergelijkbare applicaties gratis is.

De app is ontwikkeld met ondersteuning van wetenschappers. Het stelt op basis van persoonlijke gegevens een haalbaar doel. Vervolgens wordt een op maat gemaakt hardloopprogramma ontwikkeld, inclusief kracht- en hersteltrainingen. Damien Mulliez, Product Manager: “De eerste resultaten zijn positief. Zo’n 90 procent van de mensen die de app gebruiken halen hun doel. Het laat zien dat de programma’s inspelen op het voorkomen van blessures. Het geeft mensen een veilig gevoel.”

Kiprun Pacer
42 HOUSE

Het is duidelijk dat Kiprun zich niet alleen meer richt op de beginnende en recreatieve hardlopers. De prestatieve hardlopers en de topatleet horen nu duidelijk bij de doelgroep. Dat blijkt niet alleen uit de nieuwste carbonschoen, maar ook dat Kiprun in november 2023 de deuren opende van het 42 HOUSE in Iten (Kenia). Het complex biedt ruimte aan maximaal 22 Kiprun-atleten om hier te trainen en te wonen.

‘Meer dan een trainingskamp’

Marc Roig, die zeven jaar werkte met marathonfenomeen Eliud Kipchoge, is als sports director nauw betrokken bij het initiatief. “Het 42 house is veel meer dan alleen een trainingskamp. Hardlopen is misschien een individuele sport, maar wij benaderen het als een teamsport. Ze krijgen alle ondersteuning op het gebied van training en verzorging. Maar we ondersteunen ze vooral als mens. Waarom? We geloven dat juist dat hand in hand gaat met persoonlijke voldoening. We willen atleten helpen winnen en vooruitgang laten boeken, maar hen ook als mensen laten groeien. Dat is waarom dit project zo uniek is. En uiteindelijk zijn we ervan overtuigd dat het 42 house de prestaties van de Kiprun-atleten en de Kiprun-producten een boost geeft.

Paul Chelimo

Om het merk verder op de kaart te zetten, bindt Kiprun steeds meer atleten aan zich. Waar dat eerst alleen Franse lopers waren, is het portfolio met onder andere Amerikaanse, Engelse en Keniaanse lopers flink uitgebreid. De bekendste Kiprun-atleet is Paul Chelimo, die zowel in Rio de Janeiro als in Tokio in 2021 een medaille won op de 5.000 meter. Hij brengt een gedeelte van het jaar door op het complex geldt daar als mentor voor de jonge generatie.

Top vijf?

Met een bezoek aan de Kiprun-stand op de Expo van de London Marathon komt een einde aan een bliksembezoek aan de Kiprun-delegatie in Londen. Eén ding is daarbij duidelijk geworden: Kiprun is ambitieus en laat niets aan het toeval over. In 2023 liet het merk een groei zien van 10 procent, ten opzichte van een gemiddelde groei in de markt van 7 procent. Of ze daadwerkelijk hun weg gaan vinden bij de top vijf grootste merken, moet de tijd uitwijzen. Maar, om nog één keer met de woorden van productmanager Valkeniers te spreken: “We are in the game with the great ones.”

De KD 900 X LD is in online verkrijgbaar voor 180 euro. Bekijk hier het herenmodel en hier het damesmodel

Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven van het laatste hardloopnieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?