Wie Snapchat zegt, zegt in eerste instantie selfies met filters. Die gezichtsfilters, de zogenaamde Snapchat Lenses, worden bijna zes miljard keer per dag gebruikt door de wereldwijd 250 miljoen dagelijks actieve gebruikers van Snapchat. De filters zijn daarmee een van de populairste toepassingen van augmented reality.
AR-bril
Maar om de Lenses te gebruiken, moet je nog ‘oldskool’ naar het schermpje van je smartphone turen. De ‘Spectacles’ daarentegen zet je gewoon op je neus. Het is een augmentedrealitybril waarmee je de echte wereld ziet, aangevuld met virtuele objecten.
Virtuele trainingstool
Snapchat denkt continu na over nieuwe toepassingen en heeft nu ook hardlopers als een interessante nieuwe doelgroep aangemerkt. Zo zou je in de toekomst met de AR-bril virtuele trainingspartners kunnen zien en samen met hen trainen. Een ander idee is om via virtuele lichtsignalen een bepaald looptempo aan te geven, wat ook een bijzonder handige trainingstool zou kunnen zijn. De bril kan je in realtime ook info geven over alle afstanden, tijden en andere nuttige loopgegevens.
Deze Spectacles voor lopers ligt nog niet gelijk morgen in de winkel. Momenteel is de AR-loopbril alleen beschikbaar voor bètatesters. Het grote publiek zal wellicht nog enkele jaren geduld moeten hebben.