Verhelp duizeligheid na je training

Dit moet je weten over hypotensie

Verhelp duizeligheid na je training


Gezondheidsadviezen voor een te hoge bloeddruk hoor je wel vaker, maar wat als je last hebt van een te lage bloeddruk, ook wel hypotensie genoemd?

Sommige lopers hebben er - ook in rust - last van en krijgen al een draaierig gevoel als ze enkel nog maar uit bed stappen. Er is sprake van hypotensie als de bloeddruk lager is dan 100/60 mmHg bij vrouwen en 110/70 mmHg bij mannen. Ook een lagere hartslag (die vaker voorkomt bij getrainde sporters) speelt een rol in dat draaierige gevoel: bij het rechtstaan zakt je bloed naar beneden en is de hartslag te traag om dat bloed snel weer naar boven te pompen, wat het lichte gevoel in je hoofd verklaart.

Oorzaken

Lopers hebben vaak last van een te lage bloeddruk na een training of wedstrijd. Dat komt doordat je hart tijdens het lopen harder werkt om de spieren van bloed te voorzien, waardoor je bloeddruk stijgt. Als je (plots) stopt met lopen, pompen je beenspieren niet meer voldoende bloed naar boven en blijft het het meeste bloed dus in je benen. Na je training of wedstrijd ga je best even met je benen omhoog liggen, zodat het bloed weer naar de hersenen stroomt. Ook nog even uitwandelen geeft je lichaam de kans zich aan te passen.

Een draaierig of slap gevoel komt bovendien ook meer voor bij warm weer. Bij hoge buitentemperaturen zetten je bloedvaten uit om je lichaamstemperatuur te verlagen. Dat zorgt voor meer ruimte tussen je (slag)aders, met een daling van de bloeddruk als gevolg. Bovendien verlies je door de toegenomen zweetproductie ook meer vocht en is het risico op dehydratatie groter.

Oplossingen

Dan maar niet sporten om dat duizelige gevoel te vermijden, hoeft ook weer niet. Integendeel, wie regelmatig beweegt heeft net een betere bloeddoorstroming en een sterker hart. Train je kuitspieren, zodat het bloed sneller weer naar boven stroomt. En houd rekening met volgende tips:

  • Drink voldoende water om dehydratatie te voorkomen. Beperk ook je alcoholoconsumptie, aangezien alcohol je lichaam nog meer uitdroogt en het je bloedvaten verwijdt - wat, zoals eerder vermeld, de bloeddruk doet dalen.
  • Eet voldoende voor en na een training om je bloedsuikerspiegel op peil te houden.
  • Consumeer producten rijk aan vitamine B12, die je bijvoorbeeld in vlees en zuivelproducten vindt. De vitamine reguleert de druk van je bloedvaten en maakt rode bloedcellen aan.
  • Eet iets meer zout: zoute voeding houdt vocht beter vast.
  • Wie een erg lage bloeddruk heeft, door bijvoorbeeld overmatig vochtverlies bij het sporten, bestrijdt uitdroging met speciale middelen zoals ORS (Oral Rehydration Salts).

Een chronisch lage bloeddruk is over het algemeen niet ernstig, maar wie vaak last heeft van symptomen als duizeligheid, zwarte vlekken of flauwvallen, consulteert altijd best een dokter.