Hardlopers roemen de hoge mate van comfort wanneer ze een schoen van 361° aantrekken. ‘Pantoffels’, wordt zelfs geroepen. En daarmee weet iedereen gelijk wat er wordt bedoeld. Om als loopschoenenmerk een plek tussen de gevestigde orde te bemachtigen, is technologie en betrouwbaarheid nodig. Gevolgd door een goed verhaal. Dit heeft ervoor gezorgd dat 361° nu al niet meer is weg te denken uit de Europese hardloopwereld. En dat is knap.
Eerst een stukje geschiedenis. 361° is een redelijk jong merk, dat in relatief korte tijd een plek wist te veroveren op de sportmarkt. Het van origine Chinese merk werd opgericht in 2003 en een jaar later kreeg het de naam 361°. Het familiebedrijf groeide uit tot een van de grootste sportmerken van China. Daarop besloot het in 2014 internationaal te gaan. Eerder kon de oplettende sportfanaat het merk al zien tijdens de winterspelen van Vancouver in 2010 waar de curlingdames en -heren gekleed gingen in 361°. En ineens was het enige sportmerk dat alleen uit cijfers bestaat daar. Op de Olympische Spelen van Rio de Janeiro. 361° kleedde alle officials en vrijwilligers tijdens de Spelen én de paralympische spelen. ‘Ook de Griekse vlaggendrager plus het Griekse team waren gekleed in 361°’, vertelt marketing manager Ebony Nieuwenhuijse. ‘Dat was natuurlijk strategie van ons, omdat hij de enige atleet is die als eerste het stadion binnenkomt.’ Vanaf dat moment kon de wereld niet meer om het ambitieuze sportmerk heen.
Haarlem
Nieuwenhuijse werkt op het Europese hoofdkantoor in Haarlem, dat in september 2016 zijn deuren opende op een van de mooiste plekken in Haarlem. Gelegen aan het Spaarne op, hoe kan het ook anders, het Fanny Blankers-Koenplein. ‘We werken met een klein team van acht mensen en zijn actief in heel West-Europa, Rusland en Zuid-Afrika. Geen land is hetzelfde en geen winkel is hetzelfde. Daar spelen we heel bewust op in.
We bedienen hardloopspeciaalzaken in verschillende landen. Iedere specialist heeft z’n eigen manier van werken en ook z’n specifieke behoeften op het gebied van service en samenwerking. We zijn een hecht team. Hoewel we uiteraard allemaal onze eigen taken hebben, helpen we elkaar waar het kan.’ In deze uitspraak schuilt onbewust waar het merk voor staat: One degree beyond. Niewenhuijse legt uit: ‘Wij geloven dat je meer kunt dan je denkt. Als atleet kun je boven jezelf uitstijgen, zolang je maar in jezelf gelooft. Maar je moet er natuurlijk wel hard voor werken! Daarom ontwerpen en ontwikkelen wij producten die je helpen beter te presteren, boven je verwachtingen!’
ambassadeurs
Om de slogan kracht bij te zetten, werken we met ambassadeurs uit alle lagen van de bevolking. Met als gemene deler dat ze allen hardloper zijn op hun eigen niveau. Nieuwenhuijse: ‘Het 361° #BeyondExpectations Ambassador-programma is een belichaming van onze toewijding om hardlopers en atleten in staat te stellen hun eigen standaard voor succes te definiëren, barrières te slechten en meer te bereiken dan ze voor mogelijk hielden. Dit zijn mensen met uiteenlopende capaciteiten die een passie delen. We weten dat iedereen, ongeacht achtergrond, vaardigheden of ambities, verwachtingen kan overtreffen. Wij zien het als onze missie om mensen met die ambities te ondersteunen.’
‘Onze ambassadeurs zijn micro-influencers met allen een uniek verhaal dat slaat op Beyond expectations. Ze herkennen zichzelf in het merk en identificeren zich ermee, en weten onze boodschap over te brengen.’ 361° heeft vlak voor de zomer enkele prijswinnaars via dit magazine kennis laten maken met het merk. Willekeurige hardlopers zonder noemenswaardige volgers op Instagram, zeker in vergelijking met de influencers en ambassadors. Objectieve mensen die voor het eerst kennis maken met dit sportmerk. Mensen van wie het leven zich niet op social media afspeelt. Deze vijf gelukkigen ontmoeten we op een zaterdagochtend in juni op het hoofdkantoor in Haarlem: Jacqueline Zindel-Bergman, Manon Marges, Marieke Falkmann, Roelof Eltingh en Sabrina Boon.
testdagen
Ze kijken, luisteren, testen, voelen en testen nog meer. Elke schoen mogen ze aan en als ze het type hebben gekozen, komt de kleur. Want elk type schoen is verkrijgbaar in gemiddeld drie tot tien verschillende kleurstellingen. Het testen van de schoenen past helemaal in de opzet van 361°. Regelmatig worden testdagen georganiseerd in diverse winkels. Nieuwenhuijse: ‘Schoenen kopen in een winkel is heel belangrijk. Als je een keer een loopanalyse hebt laten doen, wil dat niet zeggen dat je loopstijl altijd zo blijft. Je lichaam verandert, en daarmee je voeten ook. Koop daarom ook liever niet via een website, om teleurstellingen te voorkomen.’
Na vier weken namen we contact op met onze prijswinnaars om ze naar de ervaringen van hun gekozen 361° te vragen.
Roelof Eltingh
Roelof Eltingh is in training voor de Rursee Marathon, de marathon van Berlijn, de Haspa Marathon van Hamburg en wil volgend jaar de 50 km in Winschoten lopen. Hij koos voor de Meraki.
Hoe voelde deze schoen toen je ‘m voor het eerst aantrok?
RE: ‘Normaal gesproken moet ik altijd wennen aan een paar nieuwe schoenen. In het begin heb ik altijd mijn hakken open liggen en last van knellingen. Ik ben daardoor al snel 200 km verder, voordat ik nieuwe schoenen heb ingelopen.
Op het moment dat ik de Meraki aantrok, had ik echter het gevoel dat ik schoenen aan had die ik al had ingelopen. De schoenen zitten heel goed en zijn zeker geschikt voor een brede voet. Daarnaast voelen de schoenen licht aan de voet, waardoor ik het gevoel had dat ik dure wedstrijdschoenen aan had.’
361° staat voor ‘one degree beyond’. Wij geloven dat je meer kunt dan je denkt. Ben jij het hiermee eens, sinds je deze schoenen draagt? RE: ‘Ik kan me zeker wel vinden in de slogan van 361°. Ik heb namelijk naast de schoenen van 361° ook een lange en korte broek, sokken en shirt van 361° en ook die zitten heerlijk. Tijdens het hardlopen heb ik geen last van de kleding, maar verneem vooral dat ze voldoende ademend zijn om zweet af te voeren en voldoende verkoeling te geven.
Verder heb ik gezien op welke wijze men bij 361° bezig is om producten te verbeteren en was daarvan onder de indruk. Bij 361° luisteren ze echt naar de gebruikers van hun producten en passen ze de producten aan zodat lopers tevreden blijven.’
Merk je dat het comfort van deze schoen beter is dan bij je oude hardloopschoenen?
RE: ‘Ik merk zeker dat het comfort beter is. Bij mijn oude schoenen, maar ook andere schoenen waar ik wel eens mee gelopen heb, had is vaak het gevoel dat ik iets zwaars aan m’n voeten had en had ik last van knellende schoenen. Pas na vele kilometers ging dat gevoel weg en kon ik lekker lopen. Toch steeds jammer dat je moet opzien tegen het gebruik van nieuwe schoenen.
Bij de Meraki heb ik dat echter niet gehad. De schoenen zitten al vanaf het begin heerlijk en geven zeker niet het gevoel dat je iets zwaars aan je voeten hebt zitten. Deze schoenen geven mij juist het gevoel dat ik wedstrijdschoenen aan heb, waarvan de prijs, zo heb ik ervaren, altijd bijzonder hoog is. De Meraki kost daarentegen nagenoeg € 135 en zit beduidend beter dan de veel duurdere schoenen van andere merken. Andere merken wil ik adviseren eens goed te kijken naar het succesverhaal van 361°. Niet alleen om soortgelijke schoenen na te maken, maar om te leren van de klantbehandeling. Dit slaat niet op de zaken die advies geven over schoenen, maar gaat over het verbeteren van schoenen op basis van klantervaringen, zodat ook zij schoenen gaan leveren die ‘Beyond Your Expectations’ zijn.
Marieke Falkmann
Marieke Falkmann is in training voor de 4 Mijl van Groningen en loopt de halve marathon van Lanzarote in december. Ze koos voor de Meraki.
Waarom heb je voor dit model gekozen?
MF: ‘Deze schoen zat eigenlijk meteen al goed. Hij sloot goed aan. Het stukje test-rennen voelde erg goed. De Meraki past bij mijn looppatroon, een lichte en soepele schoen voor een lichte pas!’
Weet je nog uit hoeveel kleuren je kon kiezen?
MF: ‘Oeh, volgens mij vier. Nog een erg lastige keus! Vaak heb je twee opties, maar ik vond ze eigenlijk allemaal leuk! Ik heb voor de grijze met oranje/roze accent gekozen, uiteindelijk omdat ik al een paar wedstrijdschoenen heb met een knal kleur. Ik vond een iets neutralere kleur ook wel een keer leuk. En ze passen leuk bij mijn nieuwe hardloopshirt.’
Hoe voelde deze schoen toen je ‘m voor het eerst aantrok?
MF: ‘Ik moet zeggen dat ik echt wel verrast was! De meeste schoenen voelen toch wel wat stijf en stug als je ze voor de eerste keer aandoet. Ik heb ze thuis eerst even aangedaan en het waren net pantoffels. De pasvorm is erg fijn. Ik heb smalle voeten en de schoen omsloot wel erg goed. Ik heb soms wel met andere schoenen dat m’n hak wat losgaat, maar met deze schoen heb ik dat niet!’
Sabrina Boon
Sabrina Boon traint twee tot drie keer in de week voor haar halve marathons. Ze koos vanwege overpronotie voor de Nemesis.
Hoe voelde deze schoen toen je ‘m voor het eerst aantrok?
SB: ‘De schoen voelde lekker, maar voor mijn gevoel een wat dunne zool en weinig demping. Mijn oude schoenen zijn Asics GT-2000 7, die zijn een stuk zachter en hebben meer demping. Ik mis dat toch wel bij de Nemesis.’
361° staat voor ‘One degree beyond’. Wij geloven dat je meer kunt dan je denkt. Als atleet kun je boven jezelf uitstijgen zolang je maar in jezelf gelooft. Maar je moet er natuurlijk wel hard voor werken! Dit is de slogan van 361°. Ben jij het hiermee eens, sinds je deze schoenen draagt?
SB: ‘Niet echt, ik merk dat ik toch wat meer steun en betere afwikkeling nodig heb dan deze schoenen mij geven. Over de kleding die ik ook heb gekregen, ben ik wel heel erg tevreden! Ik vind dat 361° een merk is dat optimaal wil leveren en goed nadenkt over hoe de producten in elkaar zitten en wat dat doet voor de sporter. Het is een mooi merk en leuk dat ik er op deze manier kennis mee mocht maken.’
Manon Marges
Manon Marges traint voor een 10km, om ruim onder het uur te lopen en voor de halve marathon van Amsterdam in oktober. Ze koos de Nemesis uit:
Waarom koos je voor dit model?
MM: ‘Simpel: het zit supergoed en loopt echt lekker. Geeft steun door een stevige achterkant (erg fijn op hobbelpaden) en door een blok(je) aan de binnenkant. En de schoen is stevig geveerd, maar niet stug of hard en hij knelt nergens. Kortom, hij liep direct helemaal lekker.’
Hoe voelde deze schoen toen je ‘m voor het eerst aantrok?
MM: ‘Comfortabel, alsof ik de schoen al had ingelopen.’
Vergelijk deze schoen met je oude hardloopschoenen.
MM: ‘Ik ben er zeker op vooruit gegaan. Mijn Mizuno’s waren (en zijn) goede schoenen. Niks mis mee en ook in een speciaalzaak aangemeten. En toch waren er een reeks dingetjes waar ik nu geen last meer van heb, zoals knellende veters, m’n teennagel blijft heel en bovenal heb ik het gevoel dat de schoenen me vooruit helpen. Ik hou van stugge demping, maar ook van een beetje hulp als ik moe word tijdens een training of loopje. Pas bij deze Nemesis heb ik die combi gevonden en dat geeft me wel een fijn zetje op het juiste moment.’
Wil je tot slot nog iets kwijt over deze schoenen of het merk 361°?
MM: ‘Mooi merk, met oog voor sporters op elk niveau. Leuk om de verhalen wereldwijd te lezen via de socials.’
Jacqueline Zindel-Bergman
Jacqueline Zindel-Bergman komt terug van een blessure en traint voor een trail. Haar is de Nemesis aangeraden door de experts op het hoofdkantoor in Haarlem.
Hoe voelde deze schoen toen je ‘m voor het eerst aantrok?
JZB: ‘Lekker passend. Zit heerlijk verend, vooral in de voorvoet, en sluit prettig om mijn voet.’
Wil je nog iets kwijt over deze schoenen of het merk 361°?
JZB: ‘Ik vind het merk 361° leuk en er zit een goede gedachte achter, waar ik me helemaal in kan vinden. Ik ga ze zeker aanraden bij mijn hardloopgroep!’
De prijswinnaars zijn het er unaniem over eens, deze schoen is comfortabel. Welk model je ook aantrekt. Nieuwenhuijse: ‘Onze schoenen worden ontworpen en gebouwd vanuit een idee om aan bepaalde wensen van de loper te voldoen, bijvoorbeeld snelheid, stabiliteit, demping. Maar voor alle lopers geld eigenlijk dat comfort het belangrijkst is. Wij hebben daarvoor een speciale mix van materialen ontwikkeld: Qu!kfoam. Dit materiaal wordt op een speciale manier ingekapseld, waardoor de comfortbevorderende eigenschappen langer hun werk kunnen blijven doen. Maar je moet het echt zelf ervaren door eens naar een speciaalzaak te gaan en ze uit te proberen!’