Actief of passief herstel: wat is beter?
Actief of passief herstel: wat is beter?

Actief of passief herstel: wat is beter?


Vraag het aan lopers en je zult er niet wijzer van worden. De ene loper is een warme pleitbezorger voor actief herstel en de ander verwijst steevast naar de wijze woorden van Joop Zoetemelk: de Tour win je in bed. Zoals zo vaak ligt de waarheid in het midden.

De voorstanders van actief herstel wijzen meestal op het effect van een verbeterde doorbloeding bij een alternatieve training zoals fietsen. Zonder de impact van hardlopen zorgt een dergelijke training ervoor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Bovendien kan het helpen om je gedachten even te verzetten en ook je geest te laten herstellen.

Alternatief trainen

Naast fietsen kun je ook denken aan wandelen of zwemmen voor een vergelijkbaar effect. Je kunt ook kiezen voor krachttraining op dat soort dagen om je lichaam sterker en weerbaarder te maken tegen de impact van het lopen. Of yoga om het lichaam soepel te houden.

Volledige rust

Ondanks al deze voordelen zijn er zeker momenten aan te wijzen waarop het lichaam het meest gebaat is bij absolute rust. Bijvoorbeeld tijdens een harde trainingsweek of juist met een drukke agenda naast het lopen, kan het lichaam soms behoefte hebben aan volledig herstel. Het risico van overtraining ligt namelijk altijd op de loer. Als lopers willen wij altijd wel graag onze loopschoenen aantrekken. Je hoeft je dus zeker niet schuldig te voelen als je een dag geen zin hebt.

Luisteren naar je lichaam

Het is belangrijk om ook deze signalen serieus te nemen. Beide vormen van herstel hebben dus zeker hun voordelen. Probeer zo goed mogelijk naar je lichaam te luisteren om te weten welke vorm van herstel jouw lichaam op dat moment nodig heeft.