Amerikaanse en Britse wetenschappers die onderzoek deden naar de beste manier om consumenten bewust te maken van hun voedingskeuzes stellen voor om bewegingslabels op verpakkingen te plakken.
Nu staat op alle voedingswaren een vermelding van het aantal calorieën, maar voor veel mensen zeggen deze cijfers niets. Een vermelding van het aantal kilometers dat je moet hardlopen of wandelen om de calorieën weg te werken van een snack die je op het punt staat te verorberen, zal volgens de wetenschappers meer effect hebben.
Naar aanleiding van het Amerikaanse en Britse onderzoek stelde de Belgische krant Het Laatste Nieuws een lijstje samen met enkele lekkernijen en de daaraan gekoppelde afstanden:
Donut (55 g): 200 kcal = 2 km hardlopen
Twix (50 g): 248 kcal = 2,5 km hardlopen
Frieten (100 g): 262 kcal = 2,6 km hardlopen
Croque monsieur: (2 witte boterhammen) 380 kcal = 3,8 km hardlopen
Zak chips (100 g): 530 kcal = 5,3 km hardlopen
Big Mac: 557 kcal = 5,5 km hardlopen
Broodje kebab (300 g): 654 kcal = 6,5 km hardlopen
Zakje zure matten (200 g): 738 kcal = 7,4 km hardlopen
Oliebollen (5 stuks): 805 kcal = 8 km hardlopen
Pizza margherita (350 g): 812 kcal = 8,1 km hardlopen
De krant waarschuwt wel dat dit slechts gemiddelden zijn. Tal van factoren (leeftijd, gewicht, hormonen, …) spelen een rol in hoeveel je daadwerkelijk moet bewegen om bepaalde voedingsmiddelen te verbranden.
Bovendien kan het ook niet de bedoeling zijn om ongezond eten bewust te compenseren door beweging. Sporten mag niet het excuus zijn om je voor- of nadien vol te stoppen met junkfood