Geef je weerstand een boost met deze voeding
Geef je weerstand een boost met deze voeding

Geef je weerstand een boost met deze voeding


Een sterk immuunsysteem is belangrijk om tal van ziektes te voorkomen en virussen te bestrijden. Met de juiste voeding kan je je weerstand een boost geven. Wij helpen je alvast op weg met het volgende lijstje.

1. Havermout

Ideaal comfort food voor de dagen waarop je je wat minder lekker voelt. Havermout bevat een uniek soort vezels, bèta-glucanen genaamd, die ervoor zorgen dat je lichaam beter bacteriën en virussen kan bestrijden. Bovendien is hét een van de beste (en gezondste) voedingsmiddelen om je lichaam van energie te voorzien. Probeer ook eens deze havermoutpannenkoeken.

2. Groene thee
Thee is een absolute aanrader als je ziek bent. Naast het verwarmende effect, vul je met een grote mok thee ook je vochtreserves aan en verlicht je een schrale keel. Kies voor groene thee, die ook heel wat antioxidanten bevat.

3. Honing
Ideaal om aan je thee, havermout of yoghurt toe te voegen. Honing bevat antibacteriële bestandsdelen die een positief effect hebben op een verkoudheid of griep. Daarnaast onderdrukt het hoest en verlicht het keelpijn.

4. Kippensoep
Kippensoep heeft niet alleen een mooie voedingswaarde, het zorgt ook voor de nodige hydratatie. Maak zelf je soep en voeg er ui en knoflook aan toe: knoflook bevat allicine, een stof met medicinale eigenschappen. 

5. Gember
Dit kruid is een van dé beste natuurlijke remedies tegen griep en verkoudheden. Het bevat heel wat vitamines (A, B, C en E), bètacaroteen en tal van belangrijke mineralen. Gember is heilzaam voor de luchtwegen, vermindert de hoest en bestrijdt koorts dankzij de vele antioxidanten en actieve bestandsdelen. Maak gemberthee of voeg stukjes gember aan je (wok-)gerecht toe. Goed voor een extra spicy touch.

6. Citrusvruchten of... rode paprika
Vitamine C vind je in citrusvruchten, zoals sinaasappel of citroen, maar ook paprika (vooral de rode variant) bevat verrassend veel van deze weerstandsbooster. Denk verder ook aan fruitsoorten als kiwi's, bessen en groenten als boerenkool en spruitjes. Kortom, houd je vooral niet in als je de fruit- en groenteafdeling passeert.

7. Paranoot
Deze noot uit Brazilië is rijk aan aminozuren en selenium, dat samen met vitamine E een krachtige antioxidant vormt. Als je lichaam voldoende van dit mineraal voorradig heeft, bevordert het de aanmaak van cytokines, die zorgen voor een natuurlijke afweer. Schaal- en schelpdieren (bv. oesters en kreeft) zijn andere goede bronnen van selenium.

8. Yoghurt

De meeste yoghurtsoorten, zoals Griekse yoghurt, bevatten levende bacteriën of actieve culturen. Deze bacteriën helpen het immuunsysteem om ziektes en virussen te bestrijden. Bovendien kan yoghurt ook een geschikte bron zijn van vitamine D, die ons natuurlijk afweersysteem versterkt. Kies voor natuurlijke in plaats van de gesuikerde varianten. Liever wat zoeter? Roer er dan wat honing doorheen.