Marathonvoer – Reina Visser: ‘De sportdiëtiste wees me op de verkeerde vezelinname’
Marathonvoer – Reina Visser: ‘De sportdiëtiste wees me op de verkeerde vezelinname’

Marathonvoer – Reina Visser: ‘De sportdiëtiste wees me op de verkeerde vezelinname’


Reina Visser is in voorbereiding op haar tweede marathon. Haar marathondebuut deed ze vorig jaar in Utrecht waar ze in een tijd van 2u46'03" over de streep kwam. Op 21 april wil ze graag deze tijd in Enschede gaan verbeteren. We stelden Visser, die haar baan als arts met het hardlopen combineert, enkele vragen over voeding.

Hoe ben je als topatlete met je voeding bezig?
Ik ben niet heel gericht met voeding bezig. Soms denk ik weleens dat daar nog veel aan te verbeteren zou zijn, aan de andere kant weet ik dat ik gezond eet volgens de standaardnormen en behoeften. Ik hou wel in het bijzonder rekening met stapelen voor de marathon en andere echt lange wedstrijden, en met aanvullen tijdens en herstel na lange trainingen en wedstrijden.
En vanuit je achtergrond als arts, zijn daar een aantal basis principes die je hanteert tav voeding?
Ik heb vanuit mijn achtergrond geen basisprincipes die m.i. anders zijn dan zoals ze voor iedereen gelden die gezond wil leven. Er is sowieso in onze opleiding niet veel aandacht geweest voor (gezonde) voeding. Ik merkte wel tijdens mijn opleiding dat het merendeel van de medische studenten er een gezondere voedingsstijl op nahield in vergelijking met bepaalde andere studierichtingen. Als je samen ging eten was het logisch dat je eerder 300 dan 200 gram groenten per persoon klaarmaakte en in de lunchpauzes zwierven altijd fruit en boterhammen door de kantine.

Kook je graag?
Ik vind koken leuk, maar ik heb (of ik neem) niet altijd de tijd voor uitgebreid kokkerellen. Wij koken in principe wel altijd, er wordt zelden iets afgehaald of iets kant en klaars gegeten. Als er weinig tijd is komt het vaak neer op pasta in verschillende vormen, couscous, ovenschotels of rijst, maar vooral in het weekend vind ik het leuk om iets nieuws uit te proberen. Vaak komt dit neer op een recept van internet, uit de allerhande of via kennissen/vrienden. Dan vind ik het wel erg leuk en ontspannend om een tijd in de keuken te staan en verrast te worden door het resultaat.

Is er eens iets op het gebied van voeding geweest wat voor jou een eyeopener was?
Toen ik begon met hardlopen at ik voor wedstrijden net zoals op andere dagen: bruin brood met kaas of yoghurt met cruesli en voor de wedstrijd vaak nog een krentenbol, sultana of plakje ontbijtkoek. Ik kreeg na de halve marathon die ik sinds mijn 16e elk jaar op Terschelling liep en soms na een 10km wedstrijd toenemend buikpijn tot zeer ernstige vormen. Op een bepaald moment heb ik de hulp van een sportdiëtiste ingeroepen die mij onder andere op de vezelinname wees. Op haar advies at ik voor een wedstrijd alleen nog wit brood met zoet beleg en dit leidde tot veel verbetering. Ik had nog maar zelden buikpijn en als het voorkwam was het minder ernstig. Tot nog toe gebruik ik haar tips nog steeds, maar ik merk wel dat het minder noodzakelijk is dan vroeger.

Drink je wel eens alcohol, en zoja wat drink je graag?
Ik drink zelden tot nooit alcohol. Dat komt met name omdat ik van bier en wijn niet erg blij wordt en eigenlijk alleen zoete likeurtjes lekker vind. Na een net wat uit de hand gelopen feestje op likeurgebied op Terschelling 1,5 jaar geleden voor de berenloop heb ik er een
tijdje genoeg van gehad, maar nu drink ik zo zelden wel weer eens wat. Die escapade op Terschelling “leidde” overigens twee dagen later wel tot het parcoursrecord :-)

Verandert jouw eetpatroon tijdens de marathonvoorbereiding?
Mijn eetpatroon verandert niet heel duidelijk, behalve dat ik nog wat meer avondeten verorber dan normaliter. Daarnaast drink ik meer sportdrank en gebruik ik gelletjes tijdens de langere trainingen, omdat deze duidelijk langer en intensiever zijn dan buiten de marathonvoorbereiding om. Ook let ik gezien de toenemende omvang meer op eiwitinname na de training, onder andere door middel van proteinerepen.

Heb je een favoriete marathon maaltijd?
Ik ben gek op pannenkoeken en eet er dan vaak een frisse salade bij. Omdat ik nu voor de tweede keer aan de marathonvoorbereiding in de winter bezig ben heb ik mijn favoriete maaltijd nog niet in de voorbereiding gegeten, namelijk zomerse pastasalade naar eigen recept. Als ik aan een marathonvoorbereiding in de zomer begin weet ik nu al dat ik me tijdens de lange duurloop op de pastasalade zal verheugen.

Beloof je jezelf wel eens met iets van eten, na een goede prestatie of training?
Ik kan me tijdens een training verheugen op mijn avondeten. Ik eet altijd ’s avonds warm, maar dat lukt niet vóór de training in verband met buikklachten. Dat leidt ertoe dat ik vaak pas rond 19:30-20:00u warm eet en na de baantraining zelfs soms pas om 22:00u. Ik ben eraan gewend en dit kan tijdens de training een fijn vooruitzicht zijn. Soms heb ik bijzondere chocola in huis dat een lekker vooruitzicht is, of in de zomer een lekker ijsje. Afgelopen week in Portugal hebben Pauline en ik elkaar gedurende de lange duurloop allerlei lekkere pizza-ingrediënten voorgehouden. Twee uur later stroomde het van de regen en kwamen wij erachter dat het telefoonnummer van de pizzeria niet klopte…daar hadden we ons dus voor niks op verheugd :-)

Gebruik je voedingssupplemenen, en zoja welke en waarom?
Ik slik dagelijks een multivitamine supplement (dopingvrij getest), met name vanwege het feit dat ik in liever geen vlees en vis eet en ik het me verbeeld dat ik ondanks dagelijkse vleesvervanging en veel eieren toch mogelijk een vitamine tekort zou kunnen ontwikkelen. In het verleden heb ik het weleens laten testen en toen was het altijd in orde, maar in het kader van de intensiteit van de sport vind ik het wel een prettig gevoel.

Heb je nog een tip/advies/ weetje voor andere lopers?
Ook als je fanatiek atleet bent kun je op een goede manier ontspannen met je voeding omgaan en hoef je jezelf niet van alles te ontzeggen. De chocolade van Tony’s Chocolonely® is waanzinnig herstelvoedselJ.

Heb jij bepaalde rituelen op gebied van voeding voor/na een (marathon)training of marathon?
Voor zeer intensieve trainingen en wedstrijden eet ik in principe alleen wit brood met zoet beleg zoals appelstroop of honing gezien de ervaring met vezels in het verleden. Ik drink enkel thee, water en sportdrank. Na de marathon of intensieve training probeer ik zo snel mogelijk voldoende te drinken (sportdrank) en te eten.

Heb je wel eens iets gegeten/gedronken voor een training/wedstrijd (of erna), waarvan je nu zegt: ‘Dat was niet zo handig en zal me niet meer gebeuren.’
Een paar jaar geleden had ik tijdens de halve marathon in Egmond de avond tevoren in het hotel zin in pasta met roomsaus in plaats van tomatensaus. Ik dacht dat mijn lichaam wel goed kon inschatten waar het zin in had voor de wedstrijd. De volgende dag liep ik het tweede deel van de wedstrijd krom van de buikkrampen en bleken er meer mensen last te hebben gekregen van (waarschijnlijk) de roomsaus. Toen heb ik geleerd dat je beter geen risico’s kan nemen voor de wedstrijd en moet eten wat je gewend bent zonder teveel vet de avond tevoren.

Het recept en de bereidingswijze van de maaltijd die jij erg lekker vindt in je marathonvoorbereiding:
Zomerse pastasalade voor 4 personen:
Kook 500 gram fusilli (naturel of tricolore) pasta.
Was en snij 1 courgette, een rode, groene en gele paprika, een doosje champignons en 1 prei in kleine stukjes. Snij 2 rode uien in kleine stukjes. Wok de groenten ongeveer 5 minuten op hoog vuur aan.
Bak op hoog vuur in een koekenpannetje 50-100 gram pijnboompitjes aan tot ze mooi bruin zien (pas op, deze verbranden snel!)
Snij 100 gram feta of witte kaas in blokjes. Snij 200 gram gewelde abrikozen en 100 gram dadels in tweeën of drieën (eventuele pit in de dadels eerst verwijderen).
Voeg na het afgieten van de pasta alle ingrediënten toe en roer het geheel goed door. Voeg tevens 200 gram rozijntjes toe. Laat de pasta afkoelen, eventueel in de koelkast.
Maak daarna de dressing: meng 2 kleine eetlepels olijfolie, 5 eetlepels honing en 1-2 eetlepels mosterd. Voeg naar smaak meer honing of mosterd toe om het een of ander meer nadruk te geven.

Serveer de pasta en de dressing apart.

Eet smakelijk!