Review: Polar Grit X

Review: Polar Grit X


Polar kwam onlangs met een nieuw horloge op de markt dat speciaal was toegerust op de outdoorliefhebbers. Het is een horloge dat de trailrunners onder de lopers moet aanspreken met een aantal nieuwe functionaliteiten.

De eerste indruk

De eerste indruk. Het is een mooi horloge dat zeker gezien mag worden. Dat zal niet iedereen belangrijk vinden, maar als je het de hele dag wilt dragen, is het zeker een pluspunt als het horloge niet misstaat bij je casual outfit. Ondanks het strakke en vrij minimalistische ontwerp is het toch een robuust horloge. Het voldoet aan de militaire standaard MIL-STD-810G. Dit betekent dat het de zwaarste omstandigheden aan kan. Met slechts 64 gram is het horloge bovendien ongelooflijk licht.

Uiteraard heeft het horloge alle functionaliteiten die van belang zijn voor een loper. Het is voorzien van GPS en hartslagmeting op de pols, zoals de meeste sporthorloges die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Polar heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van hartslagmeting. Bij de Grit X wordt de hartslag gemeten via de pols. Dit is een gemakkelijke manier omdat je geen losse borstband nodig hebt, maar kan ook gemakkelijker voor afwijkingen zorgen.

De optische hartslagmeter is wel weer verbeterd ten opzichte van eerdere modellen. Meestal lijkt de hartslagmeter behoorlijk nauwkeurig, echter soms zat ie overduidelijk te hoog of te laag voor de intensiteit waarop op dat moment gelopen werd. Wil je dit voorkomen dan is er altijd de mogelijkheid om met een losse borstband te werken die je kunt koppelen, Polar adviseert dat zelf ook als je nauwkeurige hartslagdata wilt hebben.

GPS

Ook de GPS lijkt nauwkeurig in het vastleggen van je route. We hebben geen rare afwijkingen kunnen constateren en de satelliet is ook iedere keer snel gevonden voor aanvang van de training. Alleen heeft Polar nogal de neiging om flink te schommelen qua snelheid tijdens het lopen, zeker als je onder bomen loopt of een tunnel ingaat. Dat kan best wel eens lastig zijn tijdens trainingen als je bijvoorbeeld intervallen in een bepaald tempo wilt doen.

Uiteraard is ook dit horloge te koppelen aan het Polar Flow platform waarop je al je data kunt terugzien. Dit is een zeer uitgebreid platform dat je oneindig veel informatie geeft over je trainingen. Je ziet er niet alleen je hartslag en gelopen route maar het platform is ook in staat om allerlei afgeleide informatie te genereren. Zeker als je het horloge de hele dag door draagt, is Polar Flow in staat om je veel inzicht te geven in de staat van je conditie, maar ook zaken als slaap worden geanalyseerd.

Batterijduur

Tot zover de meer algemene kenmerken. De Polar Grit X heeft ook een aantal zaken die het horloge onderscheidt van andere modellen. Om te beginnen de batterijduur. Het horloge is geschikt voor lange tochten. Polar geeft aan dat het horloge tot 40 uur mee kan in volledige trainingsmodus en tot wel 100 uur als je kiest voor een aantal energiebesparende opties. Dit lijkt inderdaad te kloppen en ook andere testers beamen de kwaliteit van de batterij.

Een andere nieuwe feature is de zogenaamde Hill Splitter. Deze functie is in staat om te detecteren of je bergop of bergaf loopt. Dit wordt ook weergegeven op je scherm, alhoewel je voor die informatie niet direct een horloge nodig hebt. De Hill Splitter is vooral na afloop van de training interessant. Het geeft je dan een beeld van het aantal beklimmingen onderweg en het aantal geklommen en afgedaalde hoogtemeters.

Fuel Wise

Een interessantere functie heeft te maken met je energiehuishouding. Of beter gezegd zijn het 2 functies: Fuel Wise en Energy Sources. Polar noemt dit je je slimme voedingsassistent. Beide functies helpen je om tijdens en na afloop van je training voldoende energie tot je te nemen. Fuel Wise zorgt ervoor dat je tijdens de training een signaal krijgt om te drinken. Je kunt zelf aangeven hoe vaak je een dergelijk signaal wilt ontvangen.

Energy Sources geeft je na afloop inzicht in de verbruikte energiebronnen. Op die manier zie je hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten je gebruikt hebt. Dit is erg handig om na de training ervoor te zorgen dat je de juiste voedingsstoffen tot je neemt voor optimaal herstel. Daarnaast geeft het inzicht in de training, bijvoorbeeld of je inderdaad op vetverbranding hebt getraind. Deze informatie is een afgeleide van je hartslag in combinatie met je opgegeven gewicht en lengte. Houd er dus rekening mee dat deze informatie niet altijd even accuraat is als de hartslagmeting bijvoorbeeld niet accuraat heeft gefunctioneerd.

De belangrijkste toevoeging van dit horloge is zonder meer de koppeling met Komoot, een online routeplanner voor sporters. Hierdoor word je in staat gesteld om routes in je Polar te laden die je vervolgens kunt uitlezen tijden het lopen. Een mooie en handige functionaliteit als je nieuwe gebieden wilt ontdekken.

Komoot biedt uitgebreide functionaliteiten voor het vinden, aanpassen en maken van routes. Deze functie mag tegenwoordig ook eigenlijk niet meer ontbreken op een horloge voor avontuurlijke lopers. Het navigeren gebeurt overigens niet via een kaart. Je ziet een lijn die je laat zien hoe de route loopt. Daarbij geeft een pijl de richting aan waarin je aan het lopen bent en zie je bovenin een pijl met een bepaalde afstand die aangeeft wanneer er een punt komt dat je moet afslaan. Dit werkt in de praktijk uitstekend en hebben wij ook uitvoerig getest in gebieden met smalle slingerpaadjes. Ook daar is de route goed te volgen als je eenmaal door hebt hoe het werkt.

Conclusie

Al met al is de Polar Grit X zeker een interessant horloge voor trailrunners. Het is geen goedkoop horloge, maar gezien het uitgebreide palet aan functionaliteiten is het zeker niet te duur ten opzichte van modellen van concurrerende merken.