Urban trails, een steeds populairder wordend ‘belevenement’

Het is een evenement en er valt veel te beleven. Met deze twee woorden is het niet zo moeilijk om een hippe samenvoeging te maken die ooit in de gangbare spreektaal gaat komen, ‘belevenement’. De evenementen waar het om draait zijn de urban trails, het stenen broertje van de trailruns die door de natuur worden gehouden. Maar, het is veel meer dan het lopen door een stad. Het koppelt sport aan cultuur en citymarketing. Een belevenis die je meegemaakt moet hebben!

Stad in vogelvlucht

Mario Kadiks en Sigrid van der Toorn zijn de meest aangewezen personen om het fenomeen urban trails toe te lichten. Ze doen dat vol passie. Wie met hen heeft gesproken over deze relatief jonge loot aan de hardloopboom, gaat vrij snel daarna een startbewijs kopen. ‘Het is van oorsprong een Belgische opzet’, begint Mario het verhaal. ‘Voor een viertal steden gaan we in Nederland in 2018 alweer het derde seizoen in. Urban trails, hardlopen door een stad waarbij je ook dwars door gebouwen en andere leuke plekken loopt, is in feite een ontdekkingstocht voor die stad. Ja, ook voor de eigen bewoners. Hier in Rotterdam hoorde ik mensen al zeggen dat ze hun eigen stad in vogelvlucht hebben leren kennen. De gemiddelde tijd is een uur, maar het gaat niet om de gelopen tijd. Mensen vinden het fantastisch om in iets meer dan een uur heel veel nieuwe plekken te ontdekken. We hebben daar het woord ‘belevenement’ voor ontwikkeld. Het is dan ook een geweldige belevenis als je over het toneel van de Stadsschouwburg mag lopen tijdens deze Urban Trail.’ Mensen vinden dit geweldig en nemen de tijd om dit ook via social media te delen. Uit onderzoek blijkt dat 30 procent van de deelnemers terug komt naar de stad of zelfs de locatie. Dat maakt het ook erg interessant voor de gebouwbeheerders om mee te doen. In dit voorbeeld komen sport (hardlopen), cultuur (schouwburg) en citymarketing (stadsbezoek) prachtig samen.’ 

Agenten en boeven

Sigrid vult aan: ‘We hebben vaak heel verrassende locaties. Zo kan het voorkomen dat je onderweg door een gevangenis loopt waar ‘agenten’ en ‘boeven’ langs het parcours staan. Op andere plaatsen lopen we door een museum of een winkel. Dat zijn de plaatsen waar vaak wat rustiger aan gedaan wordt. Tussen deze locaties in wordt hardgelopen of joggend de kilometers gemaakt. In de locatie wordt vaak gewandeld, al was het maar om mooie selfies te kunnen maken.’ Mario schiet in de lach en geeft aan. ‘Ja, de contrasten zijn soms ook erg leuk. Ook weer hier in Rotterdam liepen we eens door een kroeg die nog plakte van het bier van de avond er voor. De stemming werd door de harde muziek meteen opgevoerd en de deelnemers verlieten uitgelaten deze locatie. Honderd meter verderop gingen ze direct een kerk binnen, waar dan ineens iedereen ingetogen is en er een serene rust heerste, zonder dat dit wordt geëist.’ Beiden benadrukken nogmaals dat er geen wedstrijdelement in de urban trail zit. Mario schetst de doelgroep : ‘Dit is een mix van beginnende en gevorderde lopers. We werken niet met klokken, iedereen kan zijn of haar eigen rustmomenten bepalen. Het is toch al een prestatie om de gemiddeld tien kilometer lange loop te volbrengen. Af en toe zijn er lopen met een kortere afstand, maar dan heb je weer minder accommodaties waar je mee kunt kennismaken.’

Lang genieten

In Nederland zijn er dit jaar 13 urban trails. Gemiddeld gaan de kleinere steden voor twee of drie jaar mee in dit aanbod. Sigrid over het aanbod: ‘We werken nu met de wat grotere steden in Nederland. Daar is ieder jaar een mooi parcours uit te zetten met ongeveer 15 tot 20 locaties in die stad. Na drie jaar heb je dan – met uitzondering van de grootste steden in Nederland – de meeste locaties wel bezocht. Steden melden zich zelf al aan om opgenomen te worden. De locaties zoeken we grotendeels zelf uit. De deelnemende locaties zijn over het algemeen positief, zeker door de enthousiaste beelden die via filmpje verspreid worden. Na dit seizoen evalueren we ons aanbod en vanaf oktober maken we de nieuwe planning voor 2019.’ Het blijkt niet moeilijk om deelnemers naar deze urban trails te trekken. Mario geeft aan dat samenwerking met de landelijke Persgroep hier zeker een rol in speelt. ‘Zij zijn onze mediapartner; voor een evenement wordt promotie gemaakt via de uitingen van de Persgroep. Voor ons is het van belang dat deelnemers lang genieten. Van iedere loop wordt een ‘after-movie’ gemaakt. Op die manier werken we aan wat we event-extension noemen. Dat begint met de voorpret op vooral social media, daarna volgt het evenement zelf en tenslotte kan nagenoten worden van de gemaakte opnames van je deelname. In drie andere werkwoorden is het dan toeleven, genieten en terugblikken.’

Lunchpakket

Is iedereen per direct enthousiast als gevraagd wordt om hun stad aan te bieden? ‘Dat verschilt per gemeente. De een heeft dit al op de radar, de ander ziet nog beren op de weg. Het is van belang dat wij aan kunnen geven dat we een gemeente niet gaan ontregelen. Als we het concept hebben uitgelegd, zijn de problemen vaak verdwenen. Het werkt ook goed om twijfelaars mee te nemen naar een evenement in een andere stad. Daar zien ze met eigen ogen dat 4000 tot 5000 lopers zonder problemen hun weg door de stad vinden. We lopen niet over de openbare weg, maar netjes over de trottoirs. Met verkeersregelaars zorgen we voor de veiligheid van de deelnemers. Om het geheel zo veilig mogelijk te maken doen we aan crowd control en starten we in waves van ongeveer 1000 man tegelijk. Dat is gemoedelijker en je voorkomt opstoppingen onderweg. Aan de finish komt dan ook niet de hele groep gelijk binnen, maar stroomt het lekker door. Op die manier kan iedereen het ontvangen lunchpakket op een bankje in het park gaan nuttigen.’ Sigrid spreekt uit ervaring, zij liep al mee in Utrecht en ging over de grens een urbant trail in Stockholm te ervaren. ‘Mijn hobby is basketbal, maar deze manier van lopen is geweldig. De populairste urban trail in Nederland is die in Den Haag. Dat heeft te maken met de tijd van het jaar en de vele interessante gebouwen waar je door heen loopt.’ Zoals eerder in de aanhef van dit artikel gezegd, is mede door deze enthousiast gebracht informatie per direct een startnummer aangeschaft voor de Haagse editie. Over trail running mag je natuurlijk uren praten, maar het is veel leuker om een uur door de Residentie te gaan lopen!

(Deel 2: eigen ervaring 24 mei met quotes van collega-lopers)

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?