Wat te doen bij onweer tijdens het hardlopen?
Wat te doen bij onweer tijdens het hardlopen?

Wat te doen bij onweer tijdens het hardlopen?


Vandaag trokken felle onweersbuien over het land. Dat zal de komende periode vaker voorkomen als het weer zo drukkend warm wordt. Als hardloper moet je daar op voorbereid zijn, want sportvelden, bossen en andere open velden zijn dan geen veilige plekken. Wat moet je doen bij een onweersbui tijdens het hardlopen?

Wat voor sport je ook doet, het beste is om zo snel mogelijk een veilige schuilplaats te zoeken. Maar waar ben je veilig? In bijvoorbeeld de kantine of de kleedkamers, maar blijf dan weg van de ramen. Blijf ook uit de buurt van stromend water en ga niet douchen, want water geleid stroom. Om diezelfde reden moet je ook vooral ook geen ijzeren elementen vastpakken zoals een trap.

Onveilige plekken

In de auto ben je ook veilig, maar dan moet je auto wel helemaal van metaal zijn om een zogenaamde ‘Kooi van Faraday’ te vormen. Sluit de ramen, schuifdak en deuren wel bij onweer. Een cabrio of een auto uit kunststof is niet veilig. Ook een golfkarretje biedt geen enkele bescherming. Andere onveilige plekken tijdens onweer: in de buurt van bomen, open water, boven of langs een hoog gebouw of op een hoger gelegen heuvel.

10 secondenregel

Je kunt je schuilplaats pas verlaten op het moment dat tussen bliksemflits en donder meer dan tien seconden zit. Dit wordt ook wel de ’10-secondenregel’ genoemd. Dit doe je als volgt: tel de seconden tussen de flits en de donder en deel ze door drie. Je hebt dan de afstand in kilometers die het onweer nog van je verwijderd is. Zitten er minder dan tien seconden tussen de bliksemflits en de donder, dan is de onweersbui gevaarlijk dichtbij en kun je beter nog even blijven schuilen.

Gehurkt blijven zitten

Soms ben je niet in de buurt van een veilige plek, zoals in een bos. Probeer dan een laag groepje bomen te zoeken in het laagste deel van het terrein. Ga in een open veld gehurkt op je tenen zitten met je armen om je knieën, je hoofd zo laag mogelijk, je voeten tegen elkaar aan en je handen over je oren. Ben je op de fiets omdat je van of naar je looptraining op weg was? Stap dan zo snel mogelijk af in plaats van weg te fietsen. Op je stalen ros ben je namelijk niet veilig.

Beter is natuurlijk dat je niet hoeft te schuilen voor het onweer. Laat je daarom niet verrassen door noodweer en check vooraf een weerapp.