5 redenen om voor een 5 km te trainen (ook als marathonloper)
5 redenen om voor een 5 km te trainen (ook als marathonloper)

5 redenen om voor een 5 km te trainen (ook als marathonloper)


De marathon is voor veel lopers een doel en eens dat doel bereikt is, worden kortere afstanden - zoals een 5 km - vaak niet meer als een uitdaging gezien. Toch kan het geen kwaad om je weer eens toe te leggen op een snelle 5 km. Want ook als marathonloper levert het je voordelen op.

1. Je aerobe capaciteit verbetert

Als je traint voor een kortere afstand - zoals een 5 km - zal je doorgaans meer op snelheid trainen. Bij een hoger tempo over een korte afstand leer je je lichaam om meer zuurstof te gebruiken, wat je aerobe capaciteit vergroot. Hoe meer zuurstof je kan gebruiken, hoe beter je in staat bent om langer en sneller te lopen. En dat zal ook merkbaar zijn wanneer je je opnieuw toelegt op je marathontrainingen.

2. Je wordt efficiënter

Wanneer je intervallen doet aan een hoger tempo, word je sneller en efficiënter. Intervaltrainingen leren je lichaam om melkzuur (dat zich opstapelt tijdens de intervallen) namelijk beter af te voeren. En ook dit komt van pas tijdens een marathon: door het tragere tempo maak je minder melkzuur aan, waardoor je lichaam die kleinere hoeveelheid melkzuur ook veel makkelijker weer kan afvoeren.

3. Je spierkracht neemt toe

Je spiercellen bevatten mitochondria, ofwel kleine 'energiefabriekjes' die ervoor zorgen dat je spieren zich samentrekken. Onderzoeken hebben aangetoond dat korte, intensieve intervaltrainingen (zoals je die uitvoert bij een 5 km-training) de hoeveelheid mitochondria in je spieren doet toenemen, waardoor je spieren zich krachtiger kunnen samentrekken.

4. Je hebt meer tijd voor andere dingen

Eerlijk is eerlijk: trainen voor een marathon vraagt heel wat van je tijd. Als je geen idee hebt hoe je jouw marathontrainingen in je werk- en privéschema moet passen, is het nu het perfecte moment om voor een 5 km te trainen. Die lange duurlopen van 2 of 3 uur hoef je niet meer in je overvolle agenda te proppen. Enkele kortere loopjes en kwaliteitstrainingen zijn meer dan voldoende om je voor te bereiden op een 5 km.

5. Het brengt variatie én plezier

Lopen aan een hogere snelheid is gewoon leuk. Het brengt variatie in je trainingsschema en het is voorbij voor je het weet. Daardoor ben je al snel weer gemotiveerd om voor een nieuw persoonlijke recordtijd te gaan tijdens een volgend 5 km-event.