6 mentale tips voor tijdens de marathon

6 mentale tips voor tijdens de marathon


Tijdens een marathon moet je niet alleen over een goede conditie beschikken. Ook in het hoofd moet het goed zitten. Deze tips kunnen daarbij helpen.

Zorg voor afleiding

Ruim 42 kilometer heb je niet in 1,2,3 gelopen. De kans dat de verveling toeslaat, bestaat. Op zulke momenten kan je jezelf afleiden door spelletjes te spelen. Tel bijvoorbeeld het aantal paar loopschoenen van merk X dat je tegenkomt, tot je aan een bepaald getal zit. Of ga in je hoofd landen/voetbalploegen/bekende zangers/… opsommen van A tot Z. Op die manier gaat de tijd sneller vooruit en vermijd je negatieve gedachten.

Blijf positief

De laatste zin van puntje 1, brengt ons naadloos bij dit puntje. Geef negatieve gedachten geen kans. Stel dat je stilaan door je beste krachten heen zit. Denk dan bijvoorbeeld: over enkele kilometers is er een bevoorradingspost en daarna zal het beter gaan. En uiteraard is het glas halfvol, niet halfleeg. Halverwege de race ben je dan ook fier dat je al 21 kilometer hebt afgelegd en sakker je maar beter niet dat je er nog evenveel voor de boeg hebt.

Visualiseer het einde

Hoe zou het zijn om straks over de finishlijn te komen? Beeld jezelf dat in. Je zal de wedstrijd eventjes vergeten, waardoor je minder aan de vermoeidheid denkt. Die positieve gevoelens geven je ook extra (mentale) kracht.

Deel de race op

42,195 km is uiteraard een hele afstand. Deel daarom de race op. Bijvoorbeeld van bevoorradingspost naar bevoorradingspost, of van de ene bezienswaardigheid naar de andere.

Spreek op voorhand een beloning af

Denk op moeilijke momenten op die heerlijk frisse Duvel die aan de finishlijn staat te wachten, of aan het pak frieten waaraan je je eindelijk nog eens mag bezondigen.

Gebruik een mantra

Als je een constante en langdurige activiteit uitvoert, helpt dit zeer goed. Je blijft geconcentreerd en houdt je loopritme vast. Een bekend voorbeeld is: keep on running.

En wat natuurlijk ook helpt: supporters!