Hardlopen in de sneeuw: bereid je goed voor
Hardlopen in de sneeuw: bereid je goed voor

Hardlopen in de sneeuw: bereid je goed voor


Het land is bedekt met een laag sneeuw. Dit vraagt om een goede voorbereiding als je naar buiten gaat om te lopen. Een complete warming-up en passende kleding zijn hierbij cruciaal. En daarna: op naar buiten!

Kleed je goed aan

Goed aankleden betekent niet hetzelfde als je dik aankleden. Te dikke en zware kleding is namelijk oncomfortabel en voert de transpiratie vaak slecht af. Kies liever voor thermische kleding. Met het volgende hardloopoutfit ben je gewapend tegen de kou. Het is een voorbeeld van het populaire 3-lagensysteem.

Laag 1

De eerste laag is kleding die goed ‘ademt’ en zorgt voor het afvoeren van de warmte inclusief de bijbehorende transpiratie. Belangrijk is dat deze onderkleding goed op het lichaam aansluit.

Laag 2

De tweede laag is de tussenlaag en heeft een isolerende functie. Deze laag zorgt voor het warmhouden van het lichaam, maar ook voor het afvoeren van het ‘te veel’ aan warmte.

Laag 3

De laatste laag moet zorgen voor extra bescherming tegen wind, kou, regen en sneeuw. Bovendien verlaat alle overtollige warmte via deze laag het lichaam.

Handschoenen en een muts of hoofdband zijn onmisbaar in deze winterse weersomstandigheden. Via de uiteinden van je lichaam verlies je veel warmte en dus energie. Loop je graag hard zonder handschoenen, smeer dan je handen in met vaseline; zo hou je de warmte vast.

Doe je warming-up binnen

Besteed voordat je naar buiten gaat een paar minuten tijd aan de warming-up binnenshuis. Door je eerst wat op te warmen, kan je buiten meteen aan je hardloopronde beginnen. Je verkleint hiermee de kans op blessures omdat je nu met opgewarmde spieren de kou in gaat. Aan het einde van je hardloopronde kan de cooling-down natuurlijk ook binnen worden gedaan.

Ga je vanavond pas op pad? Zorg dan dat je goed zichtbaar bent in het donker!