Amsterdam Marathon en Mizuno: al 25 jaar met elkaar verbonden

De 48e editie van de TSC Amsterdam Marathon staat zondag 20 oktober op het programma. Waar het evenement zelf over twee jaar een groot jubileum viert met de 50e editie, staat de organisatie dit jaar stil bij het jubileum van haar sponsor Mizuno. Het merk is dit jaar 25 jaar verbonden aan de TCS Amsterdam Marathon. Dennis Frankfort, sales & marketing manager Benelux bij Mizuno, kijkt terug op een kwart eeuw sponsoring.
Waarom besloot Mizuno destijds sponsor te worden van de Amsterdam Marathon?

“Mizuno was al wel bekend in Nederland en Europa, maar we werden nog niet echt gezien als een runningmerk. Om meer herkenning en zichtbaarheid te krijgen in dat domein besloten we om partner te worden van de marathon in Amsterdam. Rotterdam was op dat moment de grotere marathon in Nederland, maar zij hadden al een sportmerk als partner. Amsterdam stond nog in de kinderschoenen. Het aantal deelnemers was klein. Dat had wel het voordeel dat het budget dat nodig was ook kleiner was dan voor Rotterdam en dat je samen met de organisatie plannen kon ontwikkelen hoe je wilde groeien.”

Welke veranderingen heb je gezien in de afgelopen 25 jaar bij de Amsterdam Marathon?

De start en finish vinden inmiddels plaats in het Olympisch Stadion. Het aantal deelnemers is enorm gegroeid van destijds een paar duizend, naar inmiddels meer dan 20.000 deelnemers voor de hele marathon en 20.000 deelnemers voor de halve marathon. De TCS Amsterdam Marathon is het meest internationale sportevenement van Nederland met een recordaantal van 140 verschillende nationaliteiten aan de start. Dat is echt een smeltkroes van atleten uit de hele wereld. Dat internationale karakter is ook belangrijk voor de support die we altijd uit Japan (het hoofdkantoor van Mizuno, red,) hebben gekregen. Dat commitment is steeds sterker geworden naarmate de marathon groeide en waardering kreeg. Het evenement kreeg in 2020 van de World Athletics de Platinum Label Race, waardoor de TCS Amsterdam Marathon in een rijtje van 12 wereldmarathons staat, net onder het niveau van de zes World Marathon Majors.”

Sinds 2011 heeft de marathon van Amsterdam de naam TCS Amsterdam Marathon. Tot 2011 was ING hoofdsponsor. Jullie wilden zelf geen naamgever worden?“

Mizuno is naamgever van de halve marathon. Wij zijn in het verleden wel gevraagd of we naamgever wilden worden, maar kostentechnisch is het verschil in budget tussen onze huidige positie en die van naamgevend hoofdsponsor, in ieder geval voor onze organisatie, te groot. Sowieso zijn de budgetten en investeringen voor de activaties in 25 jaar natuurlijk meegegroeid met de groei van het evenement.”

Finish Amsterdam Marathon 2010

 

Niet alleen de marathon , maar het hele hardlopen is veranderd in die 25 jaar.

“Zeker. Vroeger was hardlopen een beetje suf en oubollig. Tegenwoordig is het een lifestyle-activiteit geworden. Ook maatschappelijk zie je een verandering. Hardlopen is enorm populair geworden. Iedereen moet meer bewegen en dat zie je terug bij het hardlooppubliek. Hardloopschoenen zijn inmiddels een mode-product geworden. De scheidslijn tussen sportschoen en sneaker is vervaagd en toepassingen uit de sportwereld zie je terugkomen in sneakers. De straatkant en de performance kant zijn steeds meer met elkaar verweven. Daarmee is ook je marketing in die jaren veranderd om daar op in te spelen.”


Wat dat betreft is er al een aantal jaren een mooie samenwerking tussen Mizuno en het Rijksmuseum, waarbij er een speciale hardloopschoen wordt ontwikkeld.

“We zijn altijd op zoek naar iets speciaals en hoe we kunnen samenwerken met partners. We hebben inmiddels drie edities samen met het Rijksmuseum een hardloopschoen ontworpen De samenwerking met het Rijksmuseum is geïnitieerd door Le Champion. De link tussen Mizuno met Rijksmuseum en Japan is heel natuurlijk.

De marathon loopt door de Passage, het hart van het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum heeft een grote afdeling Aziatische kunst. Dus: hoe mooi zou het zijn om een schoen te maken in samenwerking met het Rijksmuseum waarin de kunst uit het museum terugkomt in de schoen. De eerste editie was gebaseerd op de Nachtwacht. De kleuren die we toegepast hebben zijn de originele kleuren van dit wereldbekend schilderij. Daarna hebben we witte en rode kraanvogels, die een belangrijke symbolische waarde hebben in Japan, toegepast in het design. Vorig jaar hebben we het Melkmeisje van Vermeer gebruikt. De mensen van het Rijksmuseum zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van de kleur en het design van de schoen. We maken hem in een gelimiteerde oplage om echt iets speciaal te creëren.”

 

Ook deze editie heeft Mizuno een nieuw schoen gelanceerd rondom het evenement. De gloednieuwe Wave Rider 28 Amsterdam limited edition is een hommage aan de 25-jarige samenwerking tussen Mizuno en de TCS Amsterdam Marathon.


Wat zijn de toekomstplannen?

“Ons contract met de organisatie loopt nog door tot na de 25e editie. De intentie is om nog langer met elkaar door te gaan. Het is een succesvolle samenwerking waar we erg trots op zijn. Door zo’n lange periode van samenwerken weet je wat je aan elkaar hebt en dat voelt al die jaren goed.”

Lees ook: Snel, comfortabel én stijlvol: Mizuno pakt uit met limited edition van de Wave Rider 28 – RunningNL

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?