De 10 ideale tips voor hardlopen met hooikoorts
De 10 ideale tips voor hardlopen met hooikoorts

De 10 ideale tips voor hardlopen met hooikoorts


Hardlopen in het voorjaar is vaak extra genieten door de lentezon en de mooie kleuren van alle bomen en planten die in bloei staan. Een nadeel zijn de pollen van deze bloeiende bomen, planten en grassen. Mensen met hooikoorts reageren op de pollen en dan met name op de pollen van de grassen. Ongeveer de helft van de mensen die een pollenallergie heeft reageert op graspollen. En juist buiten tijdens je rondje hardlopen, kom je in contact met die pollen. Ze zitten namelijk in de lucht en juist met mooi weer met weinig wind is het pollengehalte nu hoog.

Ben je hier gevoelig voor dan kun je een verstopte (of loop) neus krijgen, moet je niezen al dan niet in combinatie met branderige, waterige en/of jeukende ogen. Ook kan de pollenallergie veroorzaken dat je je vermoeid voelt en heeft de allergie dus echt een vervelende bijwerking als je lekker een stukje wilt gaan lopen. Of dat nu precies in deze periode een wedstrijd valt waar je maanden naartoe hebt geleefd.

Is er iets tegen hooikoorts te doen?

Er is niet direct een middel of advies dat bij iedereen helemaal 100% werkt. Ook als we kijken naar medicijnen zie je dat wat bij de één aanslaat, bij de ander geen effect heeft. Wel zijn er diverse tips die mogelijk helpen dat je minder last van hooikoorts hebt en die de klachten dus verminderen.

Hieronder een paar tips om hardlopen met jeukende ogen en/of geïrriteerde luchtwegen iets te verminderen dan wel te voorkomen.

Tips

  • Kies je moment waarop je gaat hardlopen in de vroege ochtend of later op de avond. Dan is de pollenconcentratie het laagst.
  • Hardlopen in de regen. Dit doen we vaak liever niet, maar als je allergisch bent voor pollen is de regen een redding. De regen spoelt de pollen grotendeels uit de lucht. Daarbij geeft een regenbui vaak het gevoel alsof er extra zuurstof in de lucht zit waardoor je ook nog eens lekkerder loopt.
  • Via de website http://www.pollennieuws.nl/ kun je elke dag checken hoe het ervoor staat met de pollen. De site geeft actuele informatie over pollen en hooikoorts. Zij hebben ook een App met onder andere de actuele hooikoortsbelasting per regio en de 5-daagse voorspeller voor de meerdaagse hooikoortsverwachting.
  • Eén van de klachten die je vaak bij hooikoorts hoort, zijn jeukende ogen. Ga niet met je handen in je ogen wrijven.
  • Draag een (zonne)bril, dit beschermt je ogen tegen de pollen. Maar ook tegen de wind. Als je hooikoorts hebt, is het slijmvlies van je ogen al geïrriteerd, en de wind zal dit verergeren. Het Door het dragen van een bril zal je ook minder snel geneigd zijn om in je ogen te gaan wrijven.
  • Als je de mogelijkheid hebt om langs de zee te lopen, doe dat. Daar zit namelijk minder stuifmeel in de lucht.
  • Heb je heel erg veel last van hooikoorts en kun je bijvoorbeeld niet uitwijken qua tijden of reizen naar zee, dan zou je ervoor kunnen kiezen om in de sportschool op de loopband te lopen. Als tijdelijke oplossing en je kunt deze trainingen tevens gebruiken om een ander prikkel te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld een helling instellen, waardoor je je afzet en hamstring/bilspieren extra traint.
  • Wil je medicijnen proberen, kun je een neusspray of pilletjes tegen hooikoorts nemen. Je hebt verschillende soorten en ook in diverse prijsklassen.
  • Als je geen medicijnen wilt gebruiken, kun je een proberen om een beetje vaseline onder je en aan de rand van je neus te smeren. Dit kun je, als je niet met een bril loopt, ook onder je ogen doen. Het stuifmeel en de pollen blijven hier aan kleven en zo krijg je minder in je ogen en neus.
  • Ga na het lopen meteen douchen. Als je niet direct de wasmachine aan wilt zetten, spoel dan in ieder geval je kleding uit, of zet het in een sopje.