De kracht van kersen!
De kracht van kersen!

De kracht van kersen!


Het is zomer en dat betekent dat je in de supermarkt en bij de groenteboer volop kersen kunt kopen. Behalve dat dit rode fruit erg lekker is, zitten ze ook boordevol vitaminen. Zeker voor jou als hardloper zijn die erg bruikbaar, want ze zorgen voor sneller spierherstel en een betere weerstand.

Kersen zijn bijvoorbeeld lekker als tussendoortje voorafgaand aan of na afloop van je hardlooptraining. In 200 gram kersen zitten maar 108 kilocalorieën, dus je zult er niet dik van worden en ze liggen ook niet zwaar op de maag als je vlak daarna gaat hardlopen. 

Vitaminebommetjes

Kersen zijn echte vitaminebommetjes. Er zit vooral veel vitamine A en C in. Daarnaast bevatten kersen de mineralen koper en kalium. Dat laatste mineraal helpt om je bloeddruk te verlagen en biedt bescherming tegen hartritmestoornissen.

Sneller spierherstel

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat kersen ook helpen om je spieren sneller te laten herstellen van een zware inspanning, waardoor je minder last hebt van spierpijn. Dat komt doordat kersen helpen om de vrije radicalen tegen te gaan die in je lichaam ontstaan als je intensief sport.

Weerstand

Net als onder andere wortels bevatten kersen bètacaroteen. Dit is een zogenaamde provitamine die door jouw lichaam wordt omgezet in vitamine A. Het levert een bijdrage aan het gezond houden van je botten, je tanden en je huid.

Beter slapen

Onderzoekers hebben zelfs een verband gelegd tussen het eten van kersen en het effect op slapeloosheid. Zij toonden aan dat mensen die kersen hadden gegeten, daarna zes procent langer sliepen. Dit heeft te maken met het stofje melatonine in kersen, dat je slaappatroon reguleert. Slim dus om kersen te eten als je voor een belangrijke wedstrijd altijd net wat minder goed slaapt.

Kersenpit

Het is verstandig om kersen eerst goed te wassen voor je ze eet. De pit in de kers kun je beter niet opeten, omdat er een giftig stofje kan vrijkomen als je op de pit kauwt. Beter dus om de pit uit te spugen. Geen paniek als je de pit toch doorslikt: het kan ook weer niet meteen kwaad.