“Onze zoon Kasper heeft 1.000 behandeldagen gehad in het Prinses Máxima Centrum. Al die dagen hadden een grote impact op ons hele gezin. Ik heb daar gevoeld met hoeveel kracht er werd gewerkt aan de behandeling van de kinderen en ik haalde daar rust uit. Na zijn overlijden wilde ik iets groots terugdoen. Niet alleen voor Kasper, maar ook voor iedereen die te maken heeft met het Prinses Máxima Centrum. Ik wilde dat er iemand was die elke dag aan ze dacht. Tijdens de behandelingen van Kasper was ik begonnen met hardlopen, gewoon om mijn hoofd leeg te maken en mezelf weer op te laden. Daardoor kwam ik op het idee van de uitdaging om een jaar lang, elke dag, minimaal 10 kilometer hard te lopen.”
Steun van Bas Smit
Jeroen maakte van zijn plan een echte creatieve campagne. Naast elke dag hardlopen wilde hij ook geld ophalen voor het prinses Máxima Centrum. 10.000 euro leek hem een mooi totaalbedrag. Hij maakte de Instagrampagina @sponsorloper aan, zodat mensen hem dagelijks konden volgen. Verder kocht hij een groot wit shirt waarin hij elke dag zou lopen. Hierop konden sponsors voor een klein bedrag hun logo plaatsen. Met een knipoog richting de sponsors, kondigde hij aan met het shirt wellicht een keer in de krant te komen of in het allerbeste geval op televisie. “Dat shirt bleek een goede keuze, ik kreeg veel aanvragen voor het plaatsen van een logo.
De logo’s van de plaatselijke bakker en slager kwamen erop, maar ook logo’s van grote internationale bedrijven. Het shirt liet ook zien dat ik de uitdaging met iedereen samendeed. In het begin liep ik ook naar bedrijven toe om het sponsorgeld en het logo op te halen, eerst 100 euro, later 365 euro. Ik heb in dat shirt aan heel veel hardloopwedstrijden in elke provincie van Nederland meegedaan. Naast het ruime shirt was ik daar ook goed herkenbaar aan een onhandig bord met daarop een grote QR-code dat ik met me meezeulde.”
“Geef niet op als je een doel wilt bereiken”
Veel steun kreeg Jeroen van ondernemer en influencer Bas Smit. Tijdens het ziekbed van Kasper had Jeroen een boek geschreven over die heftige periode. Het boek, Kasper, Achtbaan op losse schroeven had hij als eerste aan Bas Smit overhandigd. Smit, ambassadeur van het Máxima Centrum, hoorde later van het idee van de Sponsorloper en besloot meteen te helpen. Hij plaatste op 24 maart 2023 op zijn socials een filmpje van de eerste meters van Jeroen.
Kickstart
Het aantal volgers van Smit op de socials is enorm en zo kreeg de Sponsorloper een kickstart. “Bas en zijn vrouw, Nicolette van Dam, zijn echte vrienden geworden. Ik kon altijd bij hen terecht om even te sparren als ik weer een idee had voor een actie. Ondertussen liep ik mee in alle grote Nederlandse wedstrijden zoals de marathons van Eindhoven en Rotterdam, de Dam tot Damloop, de CPC Loop en de Zevenheuvelenloop. Maar ook kleine loopjes in de provincie deed ik aan. De Sponsorloper en de acties daaromheen werden bij het grote publiek maar ook bij BN’ers steeds bekender en de teller voor het Prinses Máxima begon daarmee ook lekker op te lopen. Het gedoneerde bedrag werd al snel veel meer dan de gehoopte 10.000 euro.”
Wil je het hele verhaal van Jeroen lezen? Lees dan verder via Blendle.