Do’s & don’ts: juiste tempo vinden tijdens race

Do’s & don’ts: juiste tempo vinden tijdens race


Tijdens een populaire hardloopwedstrijd staan er soms wel duizenden andere deelnemers aan de start. En dat kan je prestaties beïnvloeden. Dankzij deze tips ga je niet over je toeren.

1. Maak je huiswerk

Om de wedstrijd zo optimaal mogelijk te lopen, moet je van tevoren uit je trainingsgegevens afleiden welk tempo je effectief aankunt. Houd je daar tijdens de race ook aan! Probeer dus niet om 4 minuten per kilometer te lopen als je op training nog nooit in de buurt van dat tempo kwam.

2. Vertrouw op de tempomakers

Als je zeker wilt zijn van een vast en gestructureerd tempo (en een realistische eindtijd voor ogen hebt), volg dan de ervaren tempomakers. Die herken je vaak aan de vlaggetjes waarop de richttijden staan.

3. Gebruik je hartslagmeter

Je hartslagmeter is een interessant hulpmiddel om te checken of je in het rood aan het gaan bent. Belangrijk is wel dat je je bovengrens kent. Die achterhaal je via een inspanningstest in een sportlabo. Je kan hem ook zelf bepalen door een uur lang zo veel mogelijk afstand proberen af te leggen. De gemiddelde hartslag van die training, is bij benadering je bovengrens. Als je onder die hartslagwaarde blijft, kom je tijdens de wedstrijd niet in de problemen. Addertje onder het gras: op je hartslag lopen tijdens zo'n massawedstrijd is niet simpel. Je hartslag wordt op dat moment beïnvloed door stress, de adrenaline van de race, ... Bovendien bestaat het risico dat er lopers met een ongecodeerde hartslagmeter in de buurt zijn en dat je je dus gaat baseren op de hartslag van iemand anders.

4. Negeer je gevoel niet

Als je voelt dat het ontwikkelde tempo toch wat te hoog ligt - ook al geeft je hartslagmeter aan dat er geen probleem is - schakel je voor alle zekerheid beter (tijdelijk) een versnelling lager. Houd dus ook rekening met je gevoel.

5. Laat je niet opjutten

Laat je niet te veel meeslepen door de sfeer, de andere deelnemers of je entourage. Een groot loopevenement brengt op zich al de nodige adrenaline met zich mee. Zeker als je er voor het eerst aan de start verschijnt. Als je in de flow van andere lopers meegaat, kan dat in het begin misschien wel gemakkelijk aanvoelen, maar later betaal je dat cash.