Marathontraining maakt je hart jonger

Marathontraining maakt je hart jonger


Volgens Britse onderzoekers is trainen voor een marathon (en hem bij voorkeur ook uitlopen, natuurlijk) gezond voor je hart. Het zou je hart verjongen en beschermen tegen vaatziektes.

Onderzoekers van het University College London en het Barts Heart Centre moedigen aan om een marathon te lopen. Ze hebben namelijk ontdekt dat de bloeddruk van mensen die hun eerste marathon lopen daalt. Ook hun vaatwanden worden minder stijf en hun bloedvaten worden zo'n 4 jaar jonger. Qua goed nieuws kan dat wel tellen, als je weet dat vaatwandstijfheid en hoge bloeddruk twee risicofactoren zijn die hart- en vaatziekten in de hand werken.

Lagere bloeddruk en verminderde vaatwandstijfheid

De 138 proefpersonen die deelnamen aan dit onderzoek hadden geen sportieve achtergrond. Ze hadden zich wel allemaal ingeschreven voor de marathon van Londen. Ze volgden hiervoor een trainingsschema van 17 weken, waarbij ze elke week drie keer gingen lopen. Hun bloeddruk en vaatwandstijfheid werden gemeten een half jaar voor de marathon en drie weken erna. En bij alle proefpersonen werd een aanzienlijke verbetering vastgesteld.

Op zich is dit niet zo'n verrassende conclusie want we weten natuurlijk al langer dan vandaag dat sporten, en duursporten in het bijzonder, goed zijn voor het hart en de bloedvaten. Wat deze studie echter zo bijzonder maakt, is dat beginnende marathonlopers onderzocht werden. En dat gebleken is dat ook voor deze mensen sporten, zelfs aan een lage intensiteit, zeer voordelig is voor hun cardiovasculaire gezondheid.

Pak het verstandig en gezond aan

Lopen is dus heel gezond. Maar het spreekt voor zich dat je het slim en verantwoord moet aanpakken. Begin niet als een bezetene te hardlopen en te trainen voor een marathon, enkel en alleen om wat fitter en gezonder te worden. Doe dit enkel als je er echt voor wil gaan, want marathontraining mag je niet onderschatten (spoiler alert: 42 km is ver!). Natuurlijk is het goed om jezelf een doel te stellen als extra motivator. Maar wees realistisch in je doelstellingen: 5 km of 10 km is ook al een heel mooi sportief doel!