Met deze 3 tips voorkom je spierkramp

Met deze 3 tips voorkom je spierkramp


Spierkramp in de nacht, tijdens het sporten of juist na het sporten. Bij kramp trekken je spieren en vezels ineens samen, wat erg pijnlijk kan zijn. Ontspannen lukt niet meer. Hoe zorg je dat je spierkramp de baas blijft?

1. Drink voldoende

Een van de oorzaken van kramp is een tekort aan vocht. Voorkom dit door gedurende de dag genoeg water te drinken. De juiste hoeveelheid hangt onder andere af van de temperatuur, inspanning en duur. Een gemakkelijke manier om na te gaan of je voldoende hebt gedronken: kijk naar je urine. Is het donker van kleur? Dan heb je duidelijk te weinig gedronken. Is de kleur zo licht als water? Dan heb je weer te veel gedronken. Maar met alleen water voorkom je kramp niet, daar is meer voor nodig.

2. Zorg voor een juiste balans van mineralen en glycogeen

Zo heeft kramp ook te maken met je mineralen- en glycogeenhuishouding. Een tekort aan de mineralen magnesium en natrium is een van de grootste boosdoeners bij het ontstaan van kramp. Maar ook calcium en kalium beïnvloeden het samentrekken van de spier. Je spieren halen glycogeen uit koolhydraten. Het is een vorm van brandstof, een soort suiker. Vooral bij warm weer is het risico op een tekort aan voedingsstoffen groot. Je zweet dan meer.

Heb je een lange training voor de boeg of snel last van kramp? Vul na de training je mineralen- en glycogeenvoorraad aan. Een sportdrank met zouten (natrium), suikers (glycogeen), magnesium en calcium maakt de kans op kramp kleiner. Of kies – als je tijdens het sporten vaak last hebt van kramp – voor een energiereep of gel. Ook kan het helpen om tijdens een periode van zware inspanning een multivitamine te slikken.

3. Rust genoeg

Een vermoeide spier is gevoeliger voor kramp dan een uitgeruste spier. Daarnaast schieten zwakke spieren sneller in de kramp dan wanneer ze goed getraind zijn. In een optimaal trainingsschema bouw je dus ook voldoende rust in.

Is je spier toch in de kramp geschoten? Geef een tegenbeweging en zorg dat je de spier warm houdt. Is de kramp afgenomen, masseer de plek zodat het ontspant en de doorbloeding verbetert.