Zoveel slaap heb je nodig om beter te presteren

Onderzoek naar het effect van een goede nachtrust op je loopjes

Zoveel slaap heb je nodig om beter te presteren


In een recente studie, gepubliceerd in het tijdschrift Medicine & Science in Sports & Exercise, onderzochten Australische wetenschappers het effect van de hoeveelheid slaap op sportprestaties. Negen competitierenners en triatleten deden steeds eenzelfde uithoudingstest, terwijl hun hoeveelheid slaap telkens wijzigde.

De atleten werden eerst getest na enkele nachten met 6,5 tot 7 uur slaap. Daarna werd hun nachtrust met 30% verlengd en konden ze 8.25 tot 8.50 slapen. De laatste inspanningstest werd afgenomen met minder dan 5 uur slaap. Als fysieke inspanning moesten de testpersonen steeds een tijdrit van één uur voltooien.

In vergelijking met hun normale slaappatroon werden de atleten al na twee nachten met minder slaap opvallend trager. Hun prestatie verminderde met 3%. Tegengesteld: wanneer de atleten de volgende drie nachten langer sliepen (zo'n 8 uur), voltooiden ze de tijdrit gemiddeld 2 minuten sneller. Hun prestatie verbeterde met 3%.

Als je iets langer slaapt, presteer je beter zonder dat je het gevoel hebt een grotere inspanning te leveren!

Hoewel de atleten aangaven dat de inspanningstest bij elke hoeveelheid slaap even zwaar aanvoelde, verbeterde hun humeur, concentratievermogen en reactietijd als ze langer sliepen. Daardoor concludeerden de onderzoekers dat de totale hoeveelheid slaap je prestaties beïnvloedt, omdat je de inspanning anders waarneemt. Met andere woorden: als je iets langer slaapt, presteer je beter zonder dat je het gevoel hebt een grotere inspanning te leveren!

Haal je maar met moeite acht uur slaap per nacht? Geen paniek. Volgens Spencer Roberts, één van de onderzoekers van de studie, kun je dat persoonlijk record nog steeds verbeteren: "Veel sporters slapen minder dan 8 uur per nacht. Zelfs profatleten halen soms met moeite die hoeveelheid nachtrust." En zoals je weet: die lopen nog steeds hele mooie tijden.

Conclusie? Focus niet te zeer op die 8 uur slaap, maar weet dat een extra uurtje in bed heus geen kwaad kan de dagen voor een wedstrijd. Het is niet voor niets dat 's werelds beste marathonloper, Eliud Kipchoge, 10 uur per dag slaapt, of althans: 8 uur 's nachts en nog eens 2 uurtjes overdag…