Gezonde herfstgroente: pompoen!
Gezonde herfstgroente: pompoen!

Gezonde herfstgroente: pompoen!


Goed eten is zeker in de herfstmaanden net zo belangrijk als goed trainen. Als hardloper zoek je natuurlijk altijd naar gezonde voeding en pompoen past perfect in dat gezonde eetpatroon. Deze herfstgroente zit vol vezels en vitaminen die je helpen beter te zien in het donker. Pompoen is vooral heel erg lekker verwerkt in een soep of in een lasagne!

De pompoen is familie van de augurk, de komkommer en de courgette. Ze bestaan in zowel eetbare als niet-eetbare varianten. De pompoenen die in de supermarkt liggen zijn allemaal om op te eten. Als je twijfelt dan kun je naar het vruchtvlees kijken van de pompoen: zitten er geen pitjes in dan is het bijna zeker een sierpompoen. Je proeft het dan ook snel genoeg, want die decoratieve pompoen is echt niet lekker.

Pompoensoorten

In de eetbare hoek bestaan allerlei soorten pompoenen. In Nederland zul je in de winkels vooral flespompoenen aantreffen. Dit zijn langwerpige pompoenen van 1 tot 2 kg met een gladde crèmekleurige schil. Het vruchtvlees is oranje van kleur en heeft een nootachtige smaak. De gewone (oranje) pompoen is minder sterk van smaak. Die kun je dus beter gebruiken in gerechten met meer kruiden en andere smaakmakers.  

Veel vezels

Behalve lekker zijn pompoenen ook nog eens gezond omdat ze veel vezels bevatten. En vezels zijn weer goed voor je spijsvertering. In pompoenen zitten weinig calorieën (25 kilocalorieën per 100 gram) en veel vitamine C en E, calcium en ijzer.

Goed voor je ogen

Vooral de oranje pompoenen zitten ook boordevol bètacaroteen, dat ook in worteltjes zit. Deze bètacaroteen wordt in je lichaam omgezet in vitamine A, die je helpt om goed te zien, zowel bij licht als in het donker. Mooie bonus nu de kans groot is dat je ’s avonds met weinig licht gaat hardlopen. Vitamine A is daarnaast ook goed voor je huid.

Koel bewaren

Hoewel pompoen een echte herfstgroente is, kun je ze tegenwoordig eigenlijk het hele jaar kopen in de supermarkt. Je bewaart ze na aankoop het beste op een droge plek waar het niet kouder is dan 8 graden. Zo kun je je pompoenen zelfs twee maanden goed bewaren. Je kunt ze eventueel ook invriezen.

Pompoenlasagne en andere mogelijkheden

De mogelijkheden met pompoen zijn eigenlijk eindeloos. Je kunt natuurlijk een lekkere stevige pompoensoep maken. Het verwerken van het vruchtvlees is even een klus, maar zeker met een flinke flespompoen heb je ook een behoorlijke pan soep. De pitten en draden kun je met een lepel of mesje eruit halen. Die pitten hoef je niet weg te gooien, want die kun je later geroosterd nog gebruiken in een salade of in zelfgebakken brood. Niet zo’n zin in soep? Je kunt de pompoen ook in blokjes in de oven leggen met champignons en even grillen. Lekker met aardappel of gnocchi. In RunningNL #44 geven we je in een artikel over hoe je de herfstmaanden goed doorkomt ook een lekker recept voor pompoenlasagne.