Low carb is passé. Van pasta word je niet dik!

Low carb is passé. Van pasta word je niet dik!


Pasta was jarenlang dé energiebron voor hardlopers. Maar met name door de aandacht voor zogenaamde low carb-diëten is pasta een beetje in het verdomhoekje komen te zitten. Onterecht! Pasta maakt niet dik. Het geeft ons juist de nodige energie en kan bijdragen aan een gezond gewicht.

Energie voor je training

Om veel en hard te kunnen lopen, je spieren te laten herstellen en sterkere spieren te ontwikkelen heb je energie nodig. Vetten, eiwitten én koolhydraten. Liefst halen we deze koolhydraten uit producten die ons langdurig energie geven en onze bloedsuikerspiegel niet té snel doen stijgen. Zilvervliesrijst, quinoa, bulghur en bonen zijn daarom betere koolhydraatbronnen dan witte rijst, witbrood of noedels. Maar hoe zit het met pasta?

Het mediterrane dieet

Het mediterrane dieet wordt wereldwijd gezien als een van de meest gezonde. De combinatie van veel groenten, olijfolie, peulvruchten en weinig vlees zouden zorgen voor een lager risico op hart- en vaatziekten en bijdragen aan een langere, gezondere levensduur. Pasta speelt in dit dieet zeker een grote rol. In een grootschalig onderzoek onder bijna 15.000 Italiaanse inwoners werd duidelijk: mensen die meer pasta aten, hielden zich beter aan het mediterrane dieet. Opvallender was echter wanneer mensen een groter deel van hun energie uit pasta haalden, ze een lagere BMI en een kleinere heup- en middelomtrek hadden.

Tomaten, knoflook en olijfolie

Dat je slanker wordt van het eten van pasta zelf is echter niet de conclusie van het onderzoek. Wat wel naar voren komt is dat wanneer er meer pasta wordt gegeten, mensen ook meer tomaten, knoflook, uien en olijfolie eten. Allemaal producten die toebehoren aan het mediterrane dieet. Het idee is dat mensen die meer pasta eten, zich minder te goed doen aan suiker- en vetrijke snacks. Wil je ook een sterk en snel lichaam? Eet dan pasta. Maar dan wel op zijn Italiaans.